(11-Feb-2021, 02:19 PM)365cycle schreef: Daarover is op het Duitse forum een tijd een levendige discussie gaande geweest, waarin ik me (tot irritatie van sommige anderen) ook gemengd heb, met de mededeling dat de geplande rolmeting zoals ze die bedacht hadden onmogelijk zowel wetenschappelijk verantwoord als representatief te krijgen is.Als je de luchtweerstand van een velomobiel wilt meten, moet de transmissie- en rolweerstand niet in de test worden meegenomen. Dat geeft vervuiling van het testresultaat.
Men was van mening dat een windtunneltest te duur is en te zeer theoretisch, omdat de invloed van draaiende onderdelen en de weg niet meegenomen wordt. Zit denk ik ook wel wat in.
(11-Feb-2021, 02:19 PM)365cycle schreef: 1. Luchtweerstand bij wind in de lijn van de velomobielDus een rolweerstand test om de luchtweerstand te meten.
Te doen d.m.v. een roltest deze heb ik eens uitgedacht samen met Henri (van het Duitse velomobielforum):
- Ketting eraf, gewoon laten rollen.
Werk absoluut niet met verschillende velomobielen, mede omdat de luchtweerstand de belangrijkste weerstand is, die kwadratisch toeneemt met de rolsnelheid.
(11-Feb-2021, 02:19 PM)365cycle schreef: Je wil weersomstandigheden volledig uitbannen. Dus:Allemaal stortende factoren die de resultaten vertroebelen. De belangrijkste verstoring is de rijder. Die is nooit constant.
- Alle fietsen dus bij elkaar op dezelfde dag, en met een redelijke temperatuur, bijvoorbeeld 18-22 graden.
- Wind mag ook geen invloed spelen. Dus pak je bijvoorbeeld het fietsdeel van de Heinenoordtunnel. Wat wel belangrijk is is om de ventilatie van die tunnel te achterhalen, en meerdere tests in beide richtingen te doen.
- Meet de snelheid op het diepste punt en ook hoe ver een fiets weer naar boven komt + totaalmassa fiets en bestuurder.
(11-Feb-2021, 04:42 PM)365cycle schreef:Over kettingrollen waren we het al lang eens. Maar het ging toen over spanrollen in de trekkende ketting. Die kun je zien in de retourketting op 1:30. https://www.youtube.com/watch?v=-LIyl4aG...el=twilwel(11-Feb-2021, 04:28 PM)PietV* schreef: Elke kettingrol of kettingwiel, waarbij de ketting in richting verandert, kost vermogen. Zeker met lagers die volgepropt zitten met vet.En we zijn weer terug bij wat ik zei over de kettinglijn van de Milan.