11-Feb-2021, 08:53 PM
(11-Feb-2021, 05:30 PM)365cycle schreef:Ik wel. Wielerteams maken al jaren gebruik van windtunnels. De rijders bewegen wel en de wielen draaien. De fietsen staan vast en de formatie en houdingen kunnen wijzigen. Kan tot wel 10 rijders in formatie worden gemeten. Op elke plaats kan de luchtweerstand van elke rijder afzonderlijk worden gemeten in de windtunnel van de universiteit van Eindhoven. Zelf de weerstand van een paperclip.(11-Feb-2021, 05:04 PM)PietV* schreef: Als je de luchtweerstand van een velomobiel wilt meten, moet de transmissie- en rolweerstand niet in de test worden meegenomen. Dat geeft vervuiling van het testresultaat.Klopt. Maar als je wil weten wat in de praktijk het snelst is, moet je geen test doen waarbij je praktijkomstandigheden na moet bootsen.
Wielrenteams liepen bijvoorbeeld ook tegen deze problemen aan, bij het zoeken naar de ideale opstelling van een groep rijders voor een tijdrit; het feit dat de wielen niet draaien in een windtunnel, en dat de rijders niet bewegen in een rolproef, maakt een verschil dat een besluit bemoeilijkte.
Samengevat: Heb nog geen overtuigende onderbouwing gezien van waarom een windtunneltest nuttiger gegevens gaat bieden dan een goed uitgedachte praktijkmeting, als je daadwerkelijk wil weten welke velomobiel sneller is. Het zegt vooral iets over of het ene ontwerp op papier beter lucht geleidt dan het andere of niet en blijft dan bij een indicatie.
https://www.youtube.com/watch?v=VEDn_IUJQfs
Niets op papier, maar gewoon praktijk. Of met het hele model of verkleind model. Ik ken geen beter uitgedachte praktijkmeting voor de luchtweerstand dan de juiste windtunnel, tot in cijfers achter de komma.
Als je nauwkeurig wilt weten wat de luchtweerstand coëfficiënt van een bepaald velomobiel is dan is de windtunnel wetenschappelijk bewijs. De overige weerstanden kunnen aanvullend op een andere wijze worden gemeten. Op ligfietsfora lees je te vaak over opscheppen en gissen.