14-Feb-2021, 12:56 PM
De grootste winst zit bij de Snoek op het gebied van de veel kleinere frontale oppervlakte en daarmee samenhangend de totale oppervlakte. Dat die veel kleiner is dan bij een XS, daar kunnen we het hopelijk allemaal mee eens zijn. Of de body als vorm ook beter is, omgerekend naar dezelfde maat, daarvoor moet je inderdaad een windtunnel hebben. Ook als daar wat gevonden wordt betwijfel ik een verschil van 20%.
Ik vermoed dat het verkleinen van de Velomobiel in dit voorbeeld Snoek vs XS een grotere winst oplevert dan een eventuele optimalisatie van de vorm.
Die micro ruwheid zit inderdaad in de zwempakken, maar ook in de verflaag bij vliegtuigen. Daarmee ontstaat een smeer effect op de luchtlaag, zoals Piet ook beschrijft. Dat heb ik volgens mij ook al eens geschreven in een artikeltje voor het ligfiets blad, maar dat is al heel erg lang geleden.
Ook de latere stroomlijnen van Matt Weaver op Battle mountain hadden zo'n deukje aan de achterzijde van de stroomlijn als de alpha. En diverse anderen. Kijk hier maar eens naar de varianten met een bolle of holle lijn aan de achterzijde.
http://www.recumbents.com/wisil/scale_pr...liners.htm
Voor het dikste punt van de stroomlijn wordt de lucht uit elkaar geduwd, waardoor er daar de lucht min of meer vanzelf wel netjes langs de stroomlijn gaat. Dat kun je bij brugpijlers ook vaak mooi zien in het water.
Ergens achter dat dikste punt neemt de druk af en beweegt de luchtstroming weer naar binnen. Het verhaal achter die lijn naar binnen is dat daarmee de lucht wat langer netjes langs de body zou blijven stromen. Bij diverse stroomlijn zie je daarom aan de achterzijde een wat abrupter naar binnen bewegende lijn dan dat je zou verwachten.
Hier nog een paar leuke linkjes voor de speedfreaks;
http://www.recumbents.com/wisil/fastest_list.asp de Eta en Velox fietsen zijn door universiteitsteams gebouwd, met hulp van een windtunnel en of computermodellen. De Varna fietsen niet.
Hier wat meer over de ETA aerovelo. http://www.aerovelo.com/eta-speedbike
258 watt bij 100km/h daar wordt ik even stil van. Op de racefiets zit je dan aan 35 km/h ofzo, 45 met een lowracer, ongeveer 60 met een Milan.
Groeten, Jeroen
Ik vermoed dat het verkleinen van de Velomobiel in dit voorbeeld Snoek vs XS een grotere winst oplevert dan een eventuele optimalisatie van de vorm.
Die micro ruwheid zit inderdaad in de zwempakken, maar ook in de verflaag bij vliegtuigen. Daarmee ontstaat een smeer effect op de luchtlaag, zoals Piet ook beschrijft. Dat heb ik volgens mij ook al eens geschreven in een artikeltje voor het ligfiets blad, maar dat is al heel erg lang geleden.
Ook de latere stroomlijnen van Matt Weaver op Battle mountain hadden zo'n deukje aan de achterzijde van de stroomlijn als de alpha. En diverse anderen. Kijk hier maar eens naar de varianten met een bolle of holle lijn aan de achterzijde.
http://www.recumbents.com/wisil/scale_pr...liners.htm
Voor het dikste punt van de stroomlijn wordt de lucht uit elkaar geduwd, waardoor er daar de lucht min of meer vanzelf wel netjes langs de stroomlijn gaat. Dat kun je bij brugpijlers ook vaak mooi zien in het water.
Ergens achter dat dikste punt neemt de druk af en beweegt de luchtstroming weer naar binnen. Het verhaal achter die lijn naar binnen is dat daarmee de lucht wat langer netjes langs de body zou blijven stromen. Bij diverse stroomlijn zie je daarom aan de achterzijde een wat abrupter naar binnen bewegende lijn dan dat je zou verwachten.
Hier nog een paar leuke linkjes voor de speedfreaks;
http://www.recumbents.com/wisil/fastest_list.asp de Eta en Velox fietsen zijn door universiteitsteams gebouwd, met hulp van een windtunnel en of computermodellen. De Varna fietsen niet.
Hier wat meer over de ETA aerovelo. http://www.aerovelo.com/eta-speedbike
258 watt bij 100km/h daar wordt ik even stil van. Op de racefiets zit je dan aan 35 km/h ofzo, 45 met een lowracer, ongeveer 60 met een Milan.
Groeten, Jeroen