(13-Feb-2021, 05:42 PM)Jeroen S schreef: Bij de huidige generatie snelle velomobielen ligt het punt waarbij de luchtweerstand de rolweerstand overstijgt erg hoog. Ik vermoed boven de 50 km/h misschien wel richting de 60.Ik denk dat de rolweerstand overschat wordt. Bij metingen in 2011 lag dat omslagpunt ver beneden de 40 km/h. Een Quest zonder aero-dynamische voorzieningen zoals een racekap heeft bij 40 km/h een rolweerstand van 38 % en een luchtweerstand van 62%. De geringe mechanische verliezen buiten beschouwing gelaten. Voor de snelle Vm zal het omslagpunt rond de 40 km/h liggen.
http://wimschermer.blogspot.com/2011/01/...tweerstand.
(14-Feb-2021, 12:56 PM)Jeroen S schreef: De grootste winst zit bij de Snoek op het gebied van de veel kleinere frontale oppervlakte en daarmee samenhangend de totale oppervlakte. Dat die veel kleiner is dan bij een XS, daar kunnen we het hopelijk allemaal mee eens zijn. Of de body als vorm ook beter is, omgerekend naar dezelfde maat, daarvoor moet je inderdaad een windtunnel hebben. Ook als daar wat gevonden wordt betwijfel ik een verschil van 20%.
Een verschil van 10% winst in luchtweerstand maakt al een winnend voertuig.
(14-Feb-2021, 12:56 PM)Jeroen S schreef: Ik vermoed dat het verkleinen van de Velomobiel in dit voorbeeld Snoek vs XS een grotere winst oplevert dan een eventuele optimalisatie van de vorm.Aan beide factoren zitten voor en nadelen aan. Wordt het een pure circuit fiets of praktische openbare wegfiets. Het optimaliseren van het frontaal oppervlak levert een smal minder stabiel voertuig op met een grote draaicirkel.
Leesvoer voor geïnteresseerden: https://fietssite.jouwweb.nl/11