17-Apr-2021, 10:46 PM
Sorry dat ik oude koeien uit de sloot haal. Ik was eigenlijk op zoek naar een makkelijkere manier om de trapas te monteren. Wat een gemartel om die klembeugeltjes er weer omheen te krijgen en de boutjes erdoor. Weet iemand daar een betere manier voor?
Ik heb vandaag een nieuwe trapas en crankstel gemonteerd met 152mm cranks ipv 170mm. Ik zat met de 170mm vooral bij snellere ritten tegen kniepijn aan, dus ik hoop dat dit helpt.
Om de cranklengte te bepalen heb ik gebruik gemaakt van deze calculator. Deze is speciaal voor ligfietsers, omdat je op een ligfiets een andere houding hebt dan op een zitfiets. Eigenijk zou ik volgens deze calculator met 152mm nog tegen de bovengrens aan zitten, maar deze lengte kon ik makkelijk aan komen. Eerst dit maar eens proberen. [url=http://www.wisil.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp][/url]
Is deze niet voor zitfietsers Piet?
Wat volgens mij ook nog meespeelt in het maximale moment dat je kunt leveren is de buighoek van de knieën. Natuurlijk is bij een gelijke kracht het moment bij een langere crank groter dan bij een korte. Bij een grote crank is alleen de buighoek van de knie ook groter dan bij een korte crank. Hierdoor kun je minder kracht leveren. Minder kracht betekent ook een kleiner moment.
Probeer maar eens iets zwaars op te tillen met gebogen knieën. Als je knieën verder gebogen zijn dan 90 graden gaat dit veel zwaarder dan bij een hoek van 85 graden. Of omgekeerd gedacht... bij een hoek van 85 graden kun je een grotere maximale last optillen dan bij een hoek van meer dan 90 graden.
Je zou dit kunnen testen met zo'n fitnessapparaat waar je zittend met je voeten een plateau weg drukt waardoor er gewichten omhoog gaan. Je zou dan het zitje op verschillende afstanden van het plateau kunnen zetten, de buighoek van de knieën in die positie meten en vervolgens het maximale gewicht bepalen dat je vanuit die stand kunt weg drukken.
Vanuit de calculator voor ligfietscranks kun je de bijbehorende cranklengte voor de verschillende buighoeken bepalen. Dan maximale kracht bij een buighoek gedeeld door 2 (je trapt maar met 1 been tegelijk) vermenigvuldigen met de cranklengte en je hebt per cranklengte het maximale moment.
Is er geen ligfietsers die bewegingswetenschappen studeert en hier een leuk afstudeeronderzoek over wil doen?
Ik heb vandaag een nieuwe trapas en crankstel gemonteerd met 152mm cranks ipv 170mm. Ik zat met de 170mm vooral bij snellere ritten tegen kniepijn aan, dus ik hoop dat dit helpt.
Om de cranklengte te bepalen heb ik gebruik gemaakt van deze calculator. Deze is speciaal voor ligfietsers, omdat je op een ligfiets een andere houding hebt dan op een zitfiets. Eigenijk zou ik volgens deze calculator met 152mm nog tegen de bovengrens aan zitten, maar deze lengte kon ik makkelijk aan komen. Eerst dit maar eens proberen. [url=http://www.wisil.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp][/url]
(22-Sep-2020, 07:35 AM)PietV* schreef: Geadviseerde cranklengte:
Binnenbeenlengte Cranklengte
van 74 tot 77 cm 170 mm
van 78 tot 81 cm 172,5 mm
van 82 tot 85 cm 175 mm
van 86 tot 89 cm 177,5 mm
van 90 tot 93 cm 180 mm
van 94 tot 99 cm 185 mm
Deze tabel is gebaseerd op de formule binnenbeenlengte (in cm) x 2,16 = cranklengte in mm.
Niemand weet hoe men aan die geadviseerde cranklengte is gekomen. In de biomechanica wordt deze geadviseerde lengte in twijfel getrokken. Ik weet niet welke cranklengte de bikefitters adviseren, maar ben er van overtuigd dan korter beter is dan langer op deze geadviseerde lengte.
Op deze site staat het netjes uitgelegd waarom.
https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte
Is deze niet voor zitfietsers Piet?
Wat volgens mij ook nog meespeelt in het maximale moment dat je kunt leveren is de buighoek van de knieën. Natuurlijk is bij een gelijke kracht het moment bij een langere crank groter dan bij een korte. Bij een grote crank is alleen de buighoek van de knie ook groter dan bij een korte crank. Hierdoor kun je minder kracht leveren. Minder kracht betekent ook een kleiner moment.
Probeer maar eens iets zwaars op te tillen met gebogen knieën. Als je knieën verder gebogen zijn dan 90 graden gaat dit veel zwaarder dan bij een hoek van 85 graden. Of omgekeerd gedacht... bij een hoek van 85 graden kun je een grotere maximale last optillen dan bij een hoek van meer dan 90 graden.
Je zou dit kunnen testen met zo'n fitnessapparaat waar je zittend met je voeten een plateau weg drukt waardoor er gewichten omhoog gaan. Je zou dan het zitje op verschillende afstanden van het plateau kunnen zetten, de buighoek van de knieën in die positie meten en vervolgens het maximale gewicht bepalen dat je vanuit die stand kunt weg drukken.
Vanuit de calculator voor ligfietscranks kun je de bijbehorende cranklengte voor de verschillende buighoeken bepalen. Dan maximale kracht bij een buighoek gedeeld door 2 (je trapt maar met 1 been tegelijk) vermenigvuldigen met de cranklengte en je hebt per cranklengte het maximale moment.
Is er geen ligfietsers die bewegingswetenschappen studeert en hier een leuk afstudeeronderzoek over wil doen?