18-Apr-2021, 10:18 AM
Arjen,
Bij onderzoeken naar de efficiënste cranklengte voor fietsers maakt het niet uit of je zit of ligt op je fiets. Het zijn dezelfde strekbewegingen van de benen vanuit de heupen en dat doe je met dezelfde spiergroepen. Heuphoeken zijn afhankelijk van je zit- of lighouding.
Ik heb eens gelezen dat in het wielerpeloton nu met kortere cranks wordt gereden vroeger. 170 mm komt nu vaker voor dan vroeger de 175 mm.
Er is nu heel veel onderzoek gedaan naar efficiëntie met verschillende cranklengte. Lange of korte bovenbenen, spiermassa, trapfrequenties en omtreksnelheid.
Een spier levert de meeste kracht in het middengebied van zijn lengte. Strekken geeft een dunnere spier en samengetrokken een dikkere spiermassa die weinig kracht kan leveren. Een hoge trapfrequentie is minder efficiënt omdat een rustig werkende spieren meer energie kan leveren en omdat bij elke rotatie de knieën vier keer in beweging worden gestopt en weer op gang gebracht moeten worden.
Dat is tevens het nadeel van langere cranks. Een hogere rotatiesnelheid met de voeten zorgt voor meer en sneller spierbewegingen.
Bij kortere cranks heb je een lagere rotatiesnelheid en zijn de spierbewegingen rustiger. Bovendien is bij gelijkblijvende zit, de heuphoek en de kniehoek groter. Dat is voor vele fietsers fijner om te rijden. Ook omdat een meer gestrekt been meer kracht kan leveren. Trapvermogen is trapkracht (koppel) x trapfrequentie (toerental). Onderzoeken hebben aangetoond dat crankslengtes tussen 145 en 170 mm nauwelijks verschil in trapvermogen oplevert.
En dan hebben we nog het "enkelen". Velen doen dit om soepeler door de dode hoek draaien. Anderen verfoeien dat, omdat ze last krijgen van o.a. kuitklachten en vinden dat het energieverlies oplevert. In de ligfietswereld lees ik vaak dat de schoenplaatjes zoveel mogelijk naar het midden van de voet wordt verplaatst. Een ovaal kettingwiel (voorblad) levert daarom ook efficiëntie op.
https://kraatsgb.nl/ligfiets/pedal.html#Cranklengte
https://kraatsgb.nl/ligfiets/oval.html
https://www.fityourbike.nl/bepaling-cranklengte/
https://ridersguide.nl/korte-versus-lange-benen/
Bij onderzoeken naar de efficiënste cranklengte voor fietsers maakt het niet uit of je zit of ligt op je fiets. Het zijn dezelfde strekbewegingen van de benen vanuit de heupen en dat doe je met dezelfde spiergroepen. Heuphoeken zijn afhankelijk van je zit- of lighouding.
Ik heb eens gelezen dat in het wielerpeloton nu met kortere cranks wordt gereden vroeger. 170 mm komt nu vaker voor dan vroeger de 175 mm.
Er is nu heel veel onderzoek gedaan naar efficiëntie met verschillende cranklengte. Lange of korte bovenbenen, spiermassa, trapfrequenties en omtreksnelheid.
Een spier levert de meeste kracht in het middengebied van zijn lengte. Strekken geeft een dunnere spier en samengetrokken een dikkere spiermassa die weinig kracht kan leveren. Een hoge trapfrequentie is minder efficiënt omdat een rustig werkende spieren meer energie kan leveren en omdat bij elke rotatie de knieën vier keer in beweging worden gestopt en weer op gang gebracht moeten worden.
Dat is tevens het nadeel van langere cranks. Een hogere rotatiesnelheid met de voeten zorgt voor meer en sneller spierbewegingen.
Bij kortere cranks heb je een lagere rotatiesnelheid en zijn de spierbewegingen rustiger. Bovendien is bij gelijkblijvende zit, de heuphoek en de kniehoek groter. Dat is voor vele fietsers fijner om te rijden. Ook omdat een meer gestrekt been meer kracht kan leveren. Trapvermogen is trapkracht (koppel) x trapfrequentie (toerental). Onderzoeken hebben aangetoond dat crankslengtes tussen 145 en 170 mm nauwelijks verschil in trapvermogen oplevert.
En dan hebben we nog het "enkelen". Velen doen dit om soepeler door de dode hoek draaien. Anderen verfoeien dat, omdat ze last krijgen van o.a. kuitklachten en vinden dat het energieverlies oplevert. In de ligfietswereld lees ik vaak dat de schoenplaatjes zoveel mogelijk naar het midden van de voet wordt verplaatst. Een ovaal kettingwiel (voorblad) levert daarom ook efficiëntie op.
https://kraatsgb.nl/ligfiets/pedal.html#Cranklengte
https://kraatsgb.nl/ligfiets/oval.html
https://www.fityourbike.nl/bepaling-cranklengte/
https://ridersguide.nl/korte-versus-lange-benen/