18-Apr-2021, 05:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Apr-2021, 07:39 PM door Wim -de roetsende.)
Citaat:Bij gelijkblijvende toerental, trapfrequentie, omwentelingen of cadans is de omtreksnelheid van een langere crank hoger dan van een kortere crank.
De aanname dat de trapfrequentie/het toerental gelijk zal blijven is mijn inziens incorrect.
Alle verhalen die ik tot nu toe heb gelezen en gehoord van mensen die met kortere cranks zijn gaan fietsen hebben één ding gemeen: de trapfrequentie gaat omhoog.
Moet misschien ook wel, omdat de hefboomfunctie korter wordt.
Citaat:In het algemeen is een trapfrequentie boven de 95 minder efficiënt ...........
Ook dit is een aanname die mijns inziens niet gestaafd wordt door de praktijk. In de professionele wielerwereld rijdt bijna iedereen met een hogere frequentie en ook de wedstrijdrijders in de Ligfietswereld rijden met een hoge cadans. Hiervoor wordt niet gekozen vanwege het feit dat het minder efficiënt is.
In het verleden reden er in de wielersport veel 'stoempers' rond. Henk Lubberding (profwielrenner in een ver verleden) is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook Henk is veranderd: van Stoemper naar 'een licht en hoog in het toerental rijdende Racefietser'.
In de bron (https://ridersguide.nl/korte-versus-lange-benen/) die Piet aanhaalt staat ook:
Zolang nieuw onderzoek het niet tegenspreekt, lijkt het erop dat de ideale lichaamsbouw voor een wielrenner er als volgt uit ziet: de persoon heeft lange benen, waardoor er een grote koppel kan worden gegenereerd. Daarnaast moet deze persoon een hele hoge cadans makkelijk bereiken en handhaven.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler