19-Apr-2021, 06:37 PM
(19-Apr-2021, 04:06 PM)Niels van der Wal schreef: Wat ook speelt, is dat je een bij jou passende trapfrequentie moet zoeken en ook aanleren. Dit is coördinatie. Net als enkelen is dit een vorm van trappen die je niet gelijk beheerst.Ik hecht weinig waarde aan de aangehaalde site van TD Sportwear. Fietsen is een eenvoudige cyclische beweging die snel wordt aangeleerd. Uiteraard is de trapfrequentie sterk afhankelijk van het gewenste trapvermogen of snelheid. Als je soepel de cyclische beweging uitvoert, dat sluipt "enkelen" er moeiteloos in.
Deze site geeft de basis van trapfrequentie: https://tdsportswear.com/nl/de-beste-cadans-wielrennen/
(19-Apr-2021, 04:06 PM)Niels van der Wal schreef: Brevetten rijden kan je zien als een lange tijdrit rijden. Juist bij tijdritten is een hoge trapfrequentie van belang, omdat je je spieren zo min mogelijk wil beschadigen om het vermogen dat je constant wil blijven leveren lang vol te kunnen houden.
Ik zie brevet rijden als een lange rit met korte onderbrekingen, waarbij efficiënt met je energie omgaan van groot belang is om een zeer lange rit uit te rijden. Hoge trapfrequentie zorgt voor een hogere hartslag en hogere ademhaling. Dat is verspilde energie.
https://www.bicycling.com/nl/training/a2...le-cadans/
Citaat: "Eerder dit jaar toonde een Brits onderzoeksteam aan dat amateur-renners geen voordeel halen uit een hogere cadans (rpm). Sterker nog, ze vonden het tegenovergestelde: je benen dwingen om een kunstmatig hoog aantal omwentelingen te draaien, zorgt ervoor dat de hartslag de hoogte in gaat en de efficiëntie daalt. Je verspeelt simpelweg energie."
https://www.bicycling.com/nl/nieuws/a348...t-sneller/
Citaat: "We weten inmiddels veel over de renners uit die tijd, maar het 'hoge-cadans-is-de-beste-cadans'-idee bleef hangen. Hierdoor geloven veel fietsers tegenwoordig nog vaak dat sneller altijd beter is. Maar het is tijd om wat te ontspannen en die ultrahoge cadans los te laten, zo blijkt uit onderzoek."
Citaat: "Trappen met een cadans van meer dan 90 omwentelingen per minuut is voordelig voor professionele wielrenners, maar lijkt inefficiënt voor recreatieve fietsers', stelde hoofdauteur Federico Formenti in een persbericht.".
Fabian Cancellara reed in 2011 de Ronde van Vlaanderen met een gemiddelde trapfrequentie van 73. In de klim van de Molenberg schudde Fabian even aan de boom en reed weg van zijn concurrenten. Met zo'n lage gemiddelde trapfrequentie moeten zijn beenspieren wel zwaar beschadigd zijn. Het tegendeel is waar. Hij spaarde zijn krachten door efficiënt te fietsen. Doet ie ook tijdens het tijdrijden. Dat lukt hem ook aardig.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/g5u38blak