(01-May-2021, 12:05 PM)Niels van der Wal schreef: Daar kun je over twisten. De onbeschermde fietser wordt in alle gevallen geraakt, geschept of overreden door het voertuig en nooit door de bestuurder zelf, die zich binnen de beschermende kooiconstructie van zijn voertuig bevindt. Vaak volgt de zin dat de automobilist geen voorrang verleende etc.We dwalen af van het onderwerp en we willen geen spoken gaan zien. Ben voor wat betreft de term "strafbaar" het niet met je eens. Om strafbaar te zijn zoals jij het probeert voor te stellen raakt kant nog wal. Of jij moet elke automobilist zien als een medeweggebruiker met opzet als oogmerk. Onzin!
wel degelijk gebruikt de automobilist zijn auto als wapen,
wel degelijk gebruikt de automobilist zijn auto als schep,
wel degelijk gebruikt de automobilist zijn auto als tank,
dit noem je verkeersgeweld.
Kom niet aan met hier kun je over twisten; dit is strafbaar maar wordt nauwelijks bestraft.
Niels, boem is ho, van der Wal
Om strafbaar te zijn als bestuurder van een voertuig moet er sprake zijn van het volgende.
- geen schuld of opzet (wetsdelicten)
- onbewuste schuld
- bewuste schuld
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- voorwaardelijke opzet
- opzet als waarschijnlijkheidsbewustzijn
- opzet als noodzakelijkheidsbewustzijn
- opzet als oogmerk
"een ieder heeft in gelijk mate aanspraak op een veilig gebruik van de weg" Dat is het enige recht wat de weggebruiker krijgt. De rest zijn plichten. Voorrang wordt je verleend. Zo ook de vrije doorgang. Krijg je die niet dan moet je desnoods stoppen. Ook als het te druk is en je wordt opgehouden. Dan heb je de plicht je snelheid tijdig aan te passen aan het overig (fiets)verkeer. Een velomobiel is geen tank, die de medeweggebruiker kan raken, scheppen en schuiven als een bulldozer. Dan komt er in de krant te staan dat het een "banaanfiets" was. Daarvan is bekend dat die soort ligfietsers bijna altijd hard rijden.
Piet, met beide benen op de grond, Vis