Niels,
Het gaat niet alleen om de overtreding van de wet, maar om de opsporing en de vervolging van een strafbaar feit. De rechter zal moeten oordelen of ter terechtzitting wettig en overtuigend bewijs wordt bewezen. Wordt het waargenomen door een opsporingsambtenaar, die een ambtsedig proces-verbaal op maakt, of wordt aangifte gedaan door de benadeelde met tenminste een getuige die het strafbare feit goed heeft waargenomen. Aanrijdingsschade en sporen op de weg is aanvullend bewijs. Net als letsel en camerabeelden.
De basis in de Wegenverkeerswetgeving is het veiligheidsbeginsel en het vlotheidsbeginsel, waarbij veiligheid altijd voor vlotheid gaat. Grote snelheidsverschillen tussen weggebruikers onderling is een bron van ergernis en leveren altijd conflictsituaties op. Al geruime tijd wordt gesproken over een maximumsnelheid op fiets- en fiets/bromfietspaden. Maximaal 40 km/h buiten de bebouwde kom en 30 km/h binnen die kom.
Er gebeuren veel ongevallen op fiets- en fiets/bromfietspaden met wielrenners, waaronder snelle velomobilisten. Jaarlijks ook met dodelijk letsel, maar gelukkig meestal niet dodelijk.
Wielrennen is anno 2020 een van de meest onveilige, zo niet de onveiligste, sport die er is. Maar vrijwel iedereen lijkt dat te accepteren. Het is alsof het erbij hoort, de doden en gewonden.
https://www.parool.nl/sport/het-gevaar-i...~bd709d00/
Het gaat niet alleen om de overtreding van de wet, maar om de opsporing en de vervolging van een strafbaar feit. De rechter zal moeten oordelen of ter terechtzitting wettig en overtuigend bewijs wordt bewezen. Wordt het waargenomen door een opsporingsambtenaar, die een ambtsedig proces-verbaal op maakt, of wordt aangifte gedaan door de benadeelde met tenminste een getuige die het strafbare feit goed heeft waargenomen. Aanrijdingsschade en sporen op de weg is aanvullend bewijs. Net als letsel en camerabeelden.
De basis in de Wegenverkeerswetgeving is het veiligheidsbeginsel en het vlotheidsbeginsel, waarbij veiligheid altijd voor vlotheid gaat. Grote snelheidsverschillen tussen weggebruikers onderling is een bron van ergernis en leveren altijd conflictsituaties op. Al geruime tijd wordt gesproken over een maximumsnelheid op fiets- en fiets/bromfietspaden. Maximaal 40 km/h buiten de bebouwde kom en 30 km/h binnen die kom.
Er gebeuren veel ongevallen op fiets- en fiets/bromfietspaden met wielrenners, waaronder snelle velomobilisten. Jaarlijks ook met dodelijk letsel, maar gelukkig meestal niet dodelijk.
Wielrennen is anno 2020 een van de meest onveilige, zo niet de onveiligste, sport die er is. Maar vrijwel iedereen lijkt dat te accepteren. Het is alsof het erbij hoort, de doden en gewonden.
https://www.parool.nl/sport/het-gevaar-i...~bd709d00/