24-May-2021, 01:51 PM
[
Ok bedankt .
quote="PietV*" pid='16048' dateline='1621847419']
Met kortere cranks kun je nagenoeg dezelfde "versnelling" draaien als met langere cranks. Het gaat namelijk om het koppel of draaimoment op de trapas. Bij kortere cranks is de omtrekcirkel voor je voeten kleinere en bij gelijke trapfrequentie de omtreksnelheid geringer. Dat levert energiebesparing op, zonder veel koppelverschil. Spieren werken efficiënter bij tragere bewegingen en elke omwenteling worden de knieën 4 keer tot stilstand gebracht en halverwege op de hoogste snelheid. Ook de trapkracht is het grootst bij een bijna gestrekt been. En met kortere cranks heb je altijd een kleinere heup- en kniehoek. Je kunt met wat kortere cranks nagenoeg even makkelijk klimmen. Kwestie van op tijd schakelen. Vroeger werd in het wielerpeleton met iets langere cranks gereden. Maar tegenwoordig worden kortere cranks ook toegepast. Worden ook geproduceerd.
https://debiomechanieker.nl/2020/07/20/l...eigenlijk/
[/quote]
Ok bedankt .
quote="PietV*" pid='16048' dateline='1621847419']
Met kortere cranks kun je nagenoeg dezelfde "versnelling" draaien als met langere cranks. Het gaat namelijk om het koppel of draaimoment op de trapas. Bij kortere cranks is de omtrekcirkel voor je voeten kleinere en bij gelijke trapfrequentie de omtreksnelheid geringer. Dat levert energiebesparing op, zonder veel koppelverschil. Spieren werken efficiënter bij tragere bewegingen en elke omwenteling worden de knieën 4 keer tot stilstand gebracht en halverwege op de hoogste snelheid. Ook de trapkracht is het grootst bij een bijna gestrekt been. En met kortere cranks heb je altijd een kleinere heup- en kniehoek. Je kunt met wat kortere cranks nagenoeg even makkelijk klimmen. Kwestie van op tijd schakelen. Vroeger werd in het wielerpeleton met iets langere cranks gereden. Maar tegenwoordig worden kortere cranks ook toegepast. Worden ook geproduceerd.
https://debiomechanieker.nl/2020/07/20/l...eigenlijk/
[/quote]