27-Jul-2021, 01:47 PM
Vandaag maar weer eens met de kap naar 't werk. Op de heenweg nog geen bui gehad om 'm te rechtvaardigen, al denk ik dat niemand zich deze "zomer" zal verbazen over de voorzorg die ik ermee neem. Gisteren had ik met de zorgelijke buien gelukkigerwijs nog een auto te leen, maar toch miste ik het fietsen: een goed teken. Mijn totaalgemiddelde bleef ongeveer gelijk (29+). De kap lijkt de maximumsnelheid wel enigszins los te weken, maar zorgt er ook voor dat ik juist rustiger fiets vanwege de warmtehuishouding. Bovendien ben ik voorzichtiger in bochten omdat ik minder goed naar de zijkanten kan hangen.
Al ben ik helemaal niet van de prestaties, ik merk dat ik prestatieloze snelheidswinst (oppompen, afstellen en aerodynamiek) in gedachte al snel afdoe als een onverdiend aardigheidje voor de betere dagen. Niet verstandig natuurlijk, want daar zit 'm nou juist de lol en het gemak, en een goede afstelling vergroot het rijplezier dan ook aanzienlijk. (Cynische vertaling: ik moet minder hard trappen om het rare ding te verantwoorden ten overstaande van fitte bukfietsers.)
Er zal nog steeds wat winst te behalen zijn door de overcorrectie van het spoor terug te draaien. Ik begrijp nu ook hoe die is ontstaan: omdat je de afstelling niet volledig aan het uiteinde van het wiel doet, maar de meting wel. Dus corrigeert een enkele slag meer dan slechts de hoeveelheid verstelde schroefdraad (~1mm). (Ik weet niet of ik hiermee toevallig recente woorden van Piet uit de thread "snelheid in de Quest" of het tijdschrift herhaal, maar goed, ik ben er nu dus zelf ook achter.)
Overigens doet een zwaar hangslot aan een vrijstaand wiel minder dan gedacht. Ik vergat dat 'ie er was en trok 'm zo mee de wielkast in. Ome Henk was er prima mee weggereden.
Al ben ik helemaal niet van de prestaties, ik merk dat ik prestatieloze snelheidswinst (oppompen, afstellen en aerodynamiek) in gedachte al snel afdoe als een onverdiend aardigheidje voor de betere dagen. Niet verstandig natuurlijk, want daar zit 'm nou juist de lol en het gemak, en een goede afstelling vergroot het rijplezier dan ook aanzienlijk. (Cynische vertaling: ik moet minder hard trappen om het rare ding te verantwoorden ten overstaande van fitte bukfietsers.)
Er zal nog steeds wat winst te behalen zijn door de overcorrectie van het spoor terug te draaien. Ik begrijp nu ook hoe die is ontstaan: omdat je de afstelling niet volledig aan het uiteinde van het wiel doet, maar de meting wel. Dus corrigeert een enkele slag meer dan slechts de hoeveelheid verstelde schroefdraad (~1mm). (Ik weet niet of ik hiermee toevallig recente woorden van Piet uit de thread "snelheid in de Quest" of het tijdschrift herhaal, maar goed, ik ben er nu dus zelf ook achter.)
Overigens doet een zwaar hangslot aan een vrijstaand wiel minder dan gedacht. Ik vergat dat 'ie er was en trok 'm zo mee de wielkast in. Ome Henk was er prima mee weggereden.