Kijk dat is nou een mooi voorbeeld.
Bij de achterwiel van een open ligger met staartpunt zal het wel wat minder impact hebben, maar 105 -> 110kph is toch 4.55% verschil.
Als ik maar een derde win, zou dat 0,5 kph gemiddeld kunnen schelen. En met 55 (geregeld mijn ~topsnelheid) +0.8 kph.... Niet mis.
Bij de achterwiel van een open ligger met staartpunt zal het wel wat minder impact hebben, maar 105 -> 110kph is toch 4.55% verschil.
Als ik maar een derde win, zou dat 0,5 kph gemiddeld kunnen schelen. En met 55 (geregeld mijn ~topsnelheid) +0.8 kph.... Niet mis.
(24-Aug-2021, 08:57 AM)PietV* schreef: Een fietswiel veroorzaakt veel turbulentie. Die hoge luchtweerstand wordt veroorzaakt doordat het wiel als een slagroomklopper door de lucht maalt. Grote wervelingen kost extra (trap)energie. Hoe beter de stroomlijn hoe minder wervelingen. Ook voor het wiel. Een volledig gesloten staartpunt met binnenscherm voor het achterwiel verkleint die turbulentie. Dat geldt ook voor gesloten wielkasten bij een velomobiel.
Als je wat meer wilt weten kijk je naar het filmpje over de VeloX 9. Op 10:00 min. begint de technische uitleg. Op 13:00 min. de wielen en op 16:40 de wielkappen etc.
https://www.youtube.com/watch?v=jYsVcy0c...nPowerTeam
De meeste energie hebben we nodig om ons lijf in stand te houden. O.a. ademhaling, bloedsomloop, functioneren brein, tussen de 1 en 1,5% spieren per dag verversen enz.
Dat kleine deel wat overblijft om te bewegen moeten we zuinig mee omgaan. Daarom is liggend fietsen veel efficiënter.