14-Sep-2021, 12:06 PM
(13-Sep-2021, 02:58 PM)Bacchus schreef: Over linkjes: was Kreuzotter al langsgekomen? Het is een beetje een definitiekwestie denk ik. Door de UCI-regels te negeren, kun je een efficiëntere fiets bouwen. Dat hoeft alleen niet, dat ligt helemaal aan wat je belangrijk vindt.
Kreuzotter suggereert dat je voor 200 W op een hybride 25 km/u krijgt, op een racefiets 30-33 km/u, op een tourligfiets 32 km/u en op een raceligfiets richting de 40 km/u.
Tjonge, dit is een leuk linkje zeg! Ik begrijp uiteraard dat dit theorie is die door veel omgevingsfactoren tijdens de woon-werk tocht wordt beïnvloed, maar voor de verhoudingen van de fietstypen een leuke module :-) Ik reed op mijn hybride in fitte tijden inderdaad wel kruissnelheden rond de genoemde 25, vaak iets hoger. Op het oude racefietsje rijd ik ook wel rond de 30 (wel op een ligstuurtje trouwens, allebei de gevallen). Dus wellicht dat een kruissnelheid op een toer ligfiets rond die 27-30 wel haalbaar kan zijn.
De wind tegen scenario's volgens dat linkje zijn op de liggers wat minder optimistisch valt me op. Die snelheden stroken ook niet met die van de Fietsersbond, waar wind mee/tegen veel dichter bij elkaar ligt op de ligfiets. Volgens Kreuzotter zou ik met mijn lengte/gewicht op een low racer bijvoorbeeld met de door Fietsersbond genoemde zachte wind van 9 km/u, bij wind mee dik 34 km/u rijden bij 100 watt en bij dezelfde wind tegen nog maar een kleine 25 km/u. Terwijl de proef bij de Fietsersbond maar 1 km/u verschil tussen wind mee/wind tegen heeft gemeten op een lowracer (een Baron). De waarheid zal wel in het midden liggen :-D
Een toerfiets met bovenstuur zie ik er niet bijstaan bij Kreuzotter, dat zal wel het midden houden tussen de onderstuur korte wielbasis en die bovenstuur korte wielbasis race uitvoering.
Qua keuze zit ik qua gevoel, het zal niet verrassen, meer naar een toerfiets te kijken (de Nazca Paseo of Pioneer), terwijl verstand nog af en toe met de sportievere fietsen tussendoor komt. Het kan ook een gewenning/kennismaking op een toerfiets worden, dan zien we daarna wel. Hier lezend is de kans dat je, eenmaal begonnen, het laat bij de eerste ligfiets en verder niets meer koopt of switcht toch nihil :-D
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt