09-Oct-2021, 09:12 AM
(09-Oct-2021, 12:05 AM)Lopopodium schreef:Appel- en perenbomen zijn circa 3 meter hoog. Waar ik niet bij kan wordt geplukt op een hoge plukwagen. Het plukken zelf is erg licht werk. Hoogstens 4 stuks fruit per keer in de kist. Het zijn complexe bewegingen tussen en onder de takken. Draaien en bukken tegelijk is normaal. Ook naar de kist. Circa 1500 kg daags De eerste dagen kom je 's avonds moeilijk uit je stoel. Koude douches helpen bij de doorbloeding. Het trekken van de pompwagen met kist is zwaar. Vol 400 kg over een grasmat. Maar bewegen is gewoon super voor je algehele conditie. Bijna een rug als een jonge kerel. Ik plukte voor het 14de jaar. Onverzekerd.(08-Oct-2021, 10:37 PM)PietV* schreef: Heb er nu 4 weken fruit plukken opzitten. Bukken, draaien, rekken en strekken. Voel me zeker 5 jaar jonger geworden met een soepele rug.
Ik hoop niet dat je dat bukken en draaien tegelijkertijd doet. Want als iets funest is voor de rug is het beide tegelijk uitvoeren, zeker als je een gewicht erbij tilt. Nooit bukken en tegelijk draaien! Bukken is sowieso iets dat ik zo min als mogelijk doe. Dat zie ik niet als beweging en 'soepel houden', maar als onnodige (over)belasting van mijn draaiende onderdelen.
Overigens is mijn ervaring dat fietsen op een conventionele fiets redelijk zalvend kan werken, in ieder geval uit de tijd dat ik een half jaar last had van spit (ik had toen nog geen ligfiets). Ligfietsen met een zere rug vond ik juist minder. Maar het laatste is gebaseerd op één ervaring van jaren geleden. De ene rugpijn is wellicht de andere niet.
Ik wissel ligfietsen af met gewoon fietsen. Ook beter voor de conditie van je rug.