14-Oct-2021, 03:12 PM
Met de aanschaf van een open ligger heb ik mijn auto weggedaan. Tijd om de balans op te maken. Na zo'n twee jaar moet ik constateren dat dat eigenlijk wel bevalt. De Jouta Tadpole Blue Line met elektrische ondersteuning blijkt behoorlijk betrouwbaar te zijn. Toch zijn er wel wat bezwaren.
Omdat de trike dienst is gaan doen als vervanger van de auto, wordt hij meestal gebruikt om op een bepaalde tijd ergens te zijn. Oorspronkelijk had ik dat niet zo bedacht. Het betekent dat snelheid een grotere rol speelt dan in het initiële plan, waarin ik dacht voornamelijk recreatief te gaan rijden. Met de Jouta met ondersteuning rijd ik met een kruissnelheid van zo'n 25 km/uur. De meeste ritten gaan van Lelystad naar Almere en terug, en meestal bij nacht en ontij. Een enkele reis kost mij ergens tussen de vijf kwartier en anderhalf uur. Het zou wel prettig zijn als die tijd wat naar beneden ging. Bovendien is anderhalf uur in de regen rijden ook niet echt leuk. Ook het kleden tegen de kou of de regen kost veel tijd.
Ik ben daarom aan het kijken naar een alternatief. Dan kom je al gauw terecht bij een velomobiel. Bijvoorbeeld met ondersteuning tot 45 km/uur. Bij mijn weten is de Sunrider de enige velomobiel met ondersteuning tot 45 km/uur. De website is overigens niet erg duidelijk over de leverbaarheid.
Het nadeel van een snelfiets (speed pedelec) is echter dat je niet overal op het fietspad mag. In Almere lijkt dat niet zo'n groot probleem te zijn, maar in Lelystad zijn daardoor grote delen van de stad onbereikbaar, als je jezelf niet in gevaar wilt brengen. Nu kan ik daarvoor natuurlijk de trike nemen, maar toch is dat wel iets om te overwegen. Bovendien begint de Sunrider met ondersteuning pas vanaf €11.700.
Het loont daarom misschien ook naar andere velomobielen te kijken, zonder ondersteuning. Een jaar of tien geleden heb ik een keer een Coopertest gedaan. Daar kwam uit dat mijn conditie bijzonder slecht was voor een 86-jarige. Aangezien ik toen pas 52 was, maak ik daaruit op dat conditie nog wel een dingetje kan worden als ik in een velomobiel zonder ondersteuning wil gaan rijden. Ik ben nu 62.
Welke velomobiel zou dat dan moeten worden?
Ik kom tot de volgende longlist:
De volgende zaken zijn voor mij belangrijk:
Omdat de trike dienst is gaan doen als vervanger van de auto, wordt hij meestal gebruikt om op een bepaalde tijd ergens te zijn. Oorspronkelijk had ik dat niet zo bedacht. Het betekent dat snelheid een grotere rol speelt dan in het initiële plan, waarin ik dacht voornamelijk recreatief te gaan rijden. Met de Jouta met ondersteuning rijd ik met een kruissnelheid van zo'n 25 km/uur. De meeste ritten gaan van Lelystad naar Almere en terug, en meestal bij nacht en ontij. Een enkele reis kost mij ergens tussen de vijf kwartier en anderhalf uur. Het zou wel prettig zijn als die tijd wat naar beneden ging. Bovendien is anderhalf uur in de regen rijden ook niet echt leuk. Ook het kleden tegen de kou of de regen kost veel tijd.
Ik ben daarom aan het kijken naar een alternatief. Dan kom je al gauw terecht bij een velomobiel. Bijvoorbeeld met ondersteuning tot 45 km/uur. Bij mijn weten is de Sunrider de enige velomobiel met ondersteuning tot 45 km/uur. De website is overigens niet erg duidelijk over de leverbaarheid.
Het nadeel van een snelfiets (speed pedelec) is echter dat je niet overal op het fietspad mag. In Almere lijkt dat niet zo'n groot probleem te zijn, maar in Lelystad zijn daardoor grote delen van de stad onbereikbaar, als je jezelf niet in gevaar wilt brengen. Nu kan ik daarvoor natuurlijk de trike nemen, maar toch is dat wel iets om te overwegen. Bovendien begint de Sunrider met ondersteuning pas vanaf €11.700.
Het loont daarom misschien ook naar andere velomobielen te kijken, zonder ondersteuning. Een jaar of tien geleden heb ik een keer een Coopertest gedaan. Daar kwam uit dat mijn conditie bijzonder slecht was voor een 86-jarige. Aangezien ik toen pas 52 was, maak ik daaruit op dat conditie nog wel een dingetje kan worden als ik in een velomobiel zonder ondersteuning wil gaan rijden. Ik ben nu 62.
Welke velomobiel zou dat dan moeten worden?
Ik kom tot de volgende longlist:
- Milan
- Alpha 7
- DF XL
- Quest
- Strada
- Quatrovelo++
- Mango
- Hilgo
- WAW
- Sunrider
De volgende zaken zijn voor mij belangrijk:
- comfort
- stabiliteit
- beenruimte
- ruime instap
- ruime ground clearance
- snelheid
- zo min mogelijk intern kabaal
- bescheiden draaicirkel
- zicht rondom
- minimaal water binnen tijdens regenbui
- hoek stoel niet te ver achterover
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan