14-Oct-2021, 03:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2021, 03:31 PM door 365cycle.)
(14-Oct-2021, 03:12 PM)Bart Verbeek schreef: Een enkele reis kost mij ergens tussen de vijf kwartier en anderhalf uur. Het zou wel prettig zijn als die tijd wat naar beneden ging. Bovendien is anderhalf uur in de regen rijden ook niet echt leuk.Dat gaat met de gemiddelde velomobiel wel lukken als je een beetje trapt...
(14-Oct-2021, 03:12 PM)Bart Verbeek schreef: Ook het kleden tegen de kou of de regen kost veel tijd.Als je flink trapt in een velomobiel ga je zweten. Houd er dus rekening mee dat wassen op de bestemming niet onprettig is.
(14-Oct-2021, 03:12 PM)Bart Verbeek schreef: Ik ben daarom aan het kijken naar een alternatief. Dan kom je al gauw terecht bij een velomobiel. Bijvoorbeeld met ondersteuning tot 45 km/uur. Bij mijn weten is de Sunrider de enige velomobiel met ondersteuning tot 45 km/uur. De website is overigens niet erg duidelijk over de leverbaarheid.Ze komen zo nu en dan nog weleens op marktplaats en andere platformen (Duitsland) voorbij.
Het nadeel van een snelfiets (speed pedelec) is echter dat je niet overal op het fietspad mag. In Almere lijkt dat niet zo'n groot probleem te zijn, maar in Lelystad zijn daardoor grote delen van de stad onbereikbaar, als je jezelf niet in gevaar wilt brengen. Nu kan ik daarvoor natuurlijk de trike nemen, maar toch is dat wel iets om te overwegen. Bovendien begint de Sunrider met ondersteuning pas vanaf €11.700.
(14-Oct-2021, 03:12 PM)Bart Verbeek schreef: Het loont daarom misschien ook naar andere velomobielen te kijken, zonder ondersteuning. Een jaar of tien geleden heb ik een keer een Coopertest gedaan. Daar kwam uit dat mijn conditie bijzonder slecht was voor een 86-jarige. Aangezien ik toen pas 52 was, maak ik daaruit op dat conditie nog wel een dingetje kan worden als ik in een velomobiel zonder ondersteuning wil gaan rijden. Ik ben nu 62.Oops... nu is fietsen wel anders dan hardlopen. Daarnaast: Je fietst nu ook alweer een tijd, toch?
(14-Oct-2021, 03:12 PM)Bart Verbeek schreef: Welke velomobiel zou dat dan moeten worden?Ik ga even strepen/aanpassen:
Ik kom tot de volgende longlist:
- Alpha 7 (wordt krap qua ruimte, de instap is enorm klein)
- DF XL (tikkeltje rauw, maar ik vond het een fijne fiets. Accelereert erg direct en is daardoor in de stad prettig. Ground clearance en makkelijke instap heeft ie niet)
- Strada (twijfelde even, maar ik laat 'm afvallen ivm snelheid)
- Mango (ik laat 'm afvallen ivm snelheid)
- Milan SL/GT (de SL is krap en laag, de GT is comfortabel ruim én standaard geschikt voor 100 kg, de mijne is gemodificeerd voor 125 kg. Instap is riant en met BM kap regent het echt niet binnen. Wél flink achterover, even wennen)
- Quest (relatief stil, relatief snel, ruim en comfortabel. Draaicirkel alleen goed op smalle banden)
- Quattrovelo+ (kan, maar tenzij de bagageruimte nodig is zou ik 'm overslaan. Misschien dat een gewone QV ook nét past)
- Hilgo (ken ik niet goed genoeg. Harry, ben je in de buurt?!)
- WAW (ken ik ook niet goed genoeg)
- Sunrider (alleen met 45-ondersteuning)