28-Nov-2021, 01:23 AM
(27-Nov-2021, 10:39 PM)365cycle schreef:(27-Nov-2021, 12:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis.
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend.
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem.
Overigens vind ik de uiterst-rechts regel ook een belachelijk iets. Ik reed vanmiddag hier:
Mijn bakfiets is een tweewieler (bakfiets.nl Cargo Long), maar de bak is behoorlijk breed. Ga ik daar uiterst rechts rijden, dan ga ik dus rakelings langs de plantenbakken. Eén keer raken en je ligt om.
Er werd dus wél naar me getoeterd, want ik reed tussen de tramrails in. Dat is het breedste stuk, en de enige veilige plek om te fietsen.
Vele bestuurders van motorvoertuigen kennen de verkeersregels niet en houden geen rekening met de "zwakkere" verkeersdeelnemers.
De wet kent namelijk geen uiterst recht regel voor bestuurders, maar de regel dat bestuurders de plicht hebben zoveel mogelijk rechts te houden. Zoveel mogelijk houdt in dat de veiligheid en vlotheid ook voor de fietser voorop staat. Uiterst rechts kan zelfs onveilig zijn.