(29-Nov-2021, 01:55 PM)Niels van der Wal schreef: De kleuren van een politieauto zijn wettelijk vastgelegd en mogen niet privé gebruikt worden.Het verkeersbeeld verschild nauwelijks bij surveillance opvallend en onopvallend. Bijna alle weggebruikers merken het verschil pas op als je op korte afstand komt te rijden. Een signaal van onveiligheid heb ik nooit bemerkt. Wel eens kort daarna een duimpje omhoog als er een plurk of hork aan de kant werd gezet.
Het signaal wat van de kleur uitgaat is, dat je bekeken kan worden, dat je beboet kan worden en dat je dus je gedrag moet aanpassen om niet op te vallen en boetes te vermijden.
Oftewel: Het geeft een signaal van onveiligheid en werkt hierdoor.
Hierdoor is het verkeersbeeld wat je hebt als je in een politievoertuig rijdt anders dan als je je in een privé voertuig verplaatst. Hierom worden er door de politie vaker 'onopvallende' voertuigen gebruikt.
De kleur van de politieauto is niet wettelijk vastgelegd. Iedereen mag in een witte personenauto rijden. Alleen het politieloge is beschermd. Dat heeft niets te maken met onveiligheid. Heb in het verleden zeer vaak in onopvallende dienstauto's gesurveilleerd. Ook met zeer hoge snelheden. Ik ken de verschillen. Onopvallend rijden is nog meer rekening houden met. Het verkeersbeeld verschilt nauwelijks.
(29-Nov-2021, 01:55 PM)Niels van der Wal schreef: Je ervaringen op een politiemotor zijn dus niet vergelijkbaar met ervaringen in een privé-voertuig. De statistiek kan dus niet overgenomen worden.De verschillen tussen een onopvallende dienstmotor en privé motor zijn wel vergelijkbaar. De signaalkleding maakt het verschil en werkt dus ongevalsrisico verkleinend.