09-Feb-2022, 12:58 PM
(09-Feb-2022, 09:19 AM)Bacchus schreef: Een goeie voor de velonauten en andere driewielrijders om uit de commentaren te leren:Klopt! Zeker die driewielers met een brede wielbasis lopen achter een risico. Ik heb ooit een testrit gemaakt op een USVA Racer (tadpole trike met ontzettend fraaie multilink wielophanging voor), daarmee kon ik zo hard door de bocht dat het achterwiel op kurkdroog wegdek grip verloor en ik dus dwars de bocht door ging ( is wel op z'n plaats, het was heerlijk scheuren met dat ding). Dat levert wel de nodige stress op de achterband op. Zeker als je met een hele lichte, dunne, snelle achterband rijdt (bv. de Schwalbe Pro One) is het iets om visueel in de gaten te houden; die band wil ook weleens in de lengte scheuren langs de velgrand. Het is ook de band waarmee ik op vlak wegdek harder dan 80 km/h kon - zou bij die snelheid geen klapper willen hebben.
"It went out of the rim because the tire beads where worn. A velomobile doesn't lean in the curves, so the rear wheel stays always vertical; that creates strong lateral forces on the beads and that can wear them. After inspection, there was very little remaining on the beads."
Met een tadpole trike, en dus zeker met een velomobiel, moet je sowieso regelmatig kijken of de achterband zichtbare schade heeft (bv. canvasplekken, droogtescheuren etc., maar ook wat aanlopen in bochten kan gedoe opleveren).
Nog een voorbeeldje van wat een knaller achter kan opleveren (Dit keer met een Milan. waarschuwing: niet voor tere zieltjes)