04-Mar-2022, 02:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Mar-2022, 02:16 PM door 365cycle.)
(04-Mar-2022, 12:03 PM)pietandringa schreef: Het heeft wel iets tegenstrijdigs, dat "gezeur" over trage banden bij snelle velomobielen.Vind ik juist niet. Het is niet logisch om de luchtweerstand tot het uiterste minimum te beperken met allerlei stroomlijn verbeterende maatregelen, om vervolgens extra weerstand te accepteren van trage banden, die dan ook nog meer invloed heeft omdat de snelheid hoger is.
(04-Mar-2022, 12:03 PM)pietandringa schreef: Ik heb met mijn Quest in 7 jaar ruim 51.000 km gefietst met meer dan 50x lek rijden [ik heb het bijgehouden]. Vroeger jarenlang naar de middelbare school gefietst op een simpele Batavus en zeker dezelfde afstand afgelegd en zonder antilek banden toch zeer incidenteel een lekke band, bij lange na geen 50x...Toch had het fietsen in de Quest je vermoedelijk meer tijd gekost als je trage antilekbanden had gemonteerd. Met enkelzijdige ophanging is een band wisselend zo gebeurd, het meeste werk is zorgen dat een goede band van de velg af komt
Houd er overigens rekening mee dat een band onder een velomobiel of trike anders gebruikt wordt dan onder een normale tweewieler. Lekke banden met een Milan heb je het vaakst aan de voorzijde.
Ik kwam er deze week achter dat mijn vorige Maxxis-banden een andere vorm van bescherming hebben dan die die ik er nu onder heb zitten, en dit heeft impact op de bescherming: de huidige hebben SilkShield, de vorige hadden SilkWorm. Als je naar de Maxxis technology pagina gaat zie je dat SilkWorm alleen bescherming is op het loopvlak (in het midden). SilkShield is inmiddels vervangen door EXO, een aparte bescherming voor de wang (waar SilkShield dezelfde zijdelaag had, die doorliep in U-vorm). De voorwielen van mijn Milan staan iets schuin, als ik de afbeelding zo bekijk zou het weleens kunnen dat een extern lek aan de bínnenkant van de band precies langs de SilkWorm laag in de binnenband prikt.
(04-Mar-2022, 12:03 PM)pietandringa schreef: Gelukkig, de Milan met "trage" banden is in mijn geval aanzienlijk sneller dan die Batavus en ook dan de meest geavanceerde tijdrit racefiets ..En de reistijd is een stuk beter te voorspellen.
Toch zou je Milan met snelle banden nog fors sneller kunnen zijn. Op Marathons kost 70 km/h halen me heel veel moeite, met de KHE Mac 1 voor en een Pro One achter was dat een kwestie van "even een beetje doortrekken". Met Pro One rondom krijg ik de GT in een sprint op vlakke weg en met gematigd weer zeker boven de 85 km/h. Vergeet daarnaast niet dat een zwaardere band ook extra kracht kost in acceleratie.
Als laatste blijf ik hopen op banden met een écht goede antileklaag, die toch soepel en snel zijn. Bij voorkeur zonder binnenband en te repareren met een zelf snel te verlijmen prop/sticker, dat scheelt weer wat nutteloos materiaal.