12-Mar-2022, 10:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Mar-2022, 10:20 AM door PietV*.)
Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 graden Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.