15-Sep-2017, 11:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Sep-2017, 05:57 PM door Wim -de roetsende.)
(14-Sep-2017, 11:39 PM)mavawa schreef: Stel (stel... ) roetsen lijkt me wel leuk en ik wil er gewoon eens mee beginnen. Een beetje prutsen met schakelen maakt me niet uit, het gaat me meer om die roeibeweging, als ik eenmaal op kruissnelheid ben. Is dan een CVT of pre-CVT fiets niet gewoon voldoende om mee te beginnen? Of zijn er meer bezwaren tegen zo'n ouder type Thys? En zo ja, welke zijn dat dan precies?
Dag Marc, dit had je toch ook wel tijdens een LOL-tocht kunnen vragen Ik ben de enige roeifietser hier. (Oeps, sorry Marloes.)
Een vriend van mij heeft een paar weken geleden een pre-CVT gekocht. Na drie weken heeft hij een 222 Revolver gekocht. Ik denk dat dit wel symbolisch is.
Uiteraard kun je best een pre-CVT kopen, maar het verschil is niet alleen het schakelen. Het gehele systeem is anders. Het werkt wel en je kunt er prima mee roeien, maar het verschil is erg groot.
Een CVT zou ik sowieso niet doen, want dat is behoorlijk onderhoudsgevoelig. De klem die de staalkabel vast moet klemmen is nogal storingsgevoelig.
Dat is trouwens ook een nadeel van allebei de systemen: de staalkabel.
Op het Revolversysteem kun je roeien met een dyneema of dynamax kabel.
Nog iets:
Levensduur van een staalkabel (na 300/500km omdraaien of vernieuwen: €5,-) is veel korter dan van dyneema (>3000km)
Ook de aluminium snek (3000/5000km) gaat vele malen korter mee dan de kunststof versie (>50.000km).
Levensduur is uiteraard sterk afhankelijk van het gebruik. In woon-werk-verkeer gaan spullen korter mee, dan bij een mooi-weer-fietser.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler