23-Mar-2022, 08:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2022, 08:21 PM door Coen__.)
(12-Mar-2022, 10:18 AM)PietV* schreef: Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 graden Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.
Rolweerstand schaalt lineair met snelheid, luchtwrijving zit een kwadratische component in. De rolwrijving wordt bij hogere snelheden dus een steeds kleinere component. Het absolute snelheidsverschil door een lagere rolwrijving voor hoogvermogenrijders is dus minder dan voor laagvermogenrijders. Daarbij blijft plaktijd gelijk maar neemt de kans op lekrijden toe met hogere snelheid
Qua temperatuur; warmer dan het nu is resulteert voor mij niet in extra snelheid; het koelingspotentiaal daalt dan en ik heb geen zin om me in het zweet te rijden. De mens is namelijk als motor nogal inefficiënt en heeft dus een enorm weg te koelen verliesvermogen. En dat treedt niet alleen op tijdens het leveren van de mechanische energie tijdens het fietsen, maar ook tijdens het verwerken van het extra eten. Ik ga tegenwoordig weer wat vaker met de trein en fiets minder. Daardoor kan ik minder eten en onder de streep heb ik het minder snel te warm. Ook wel lekker.