24-Mar-2022, 12:32 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2022, 01:03 AM door Martin van Mourik.)
Ik heb in de quest maatschets van velomobiel.nl geprobeerd in te tekenen hoe mijn gitaarkoffer daar in zou passen. Het is enigszins nattevingerwerk omdat de opgegeven maten in millimeters geen constante ratio t.o.v. de pixels hebben, gemiddeld komt het op ongeveer anderhalve pixel per centimeter.
Zoals Jeroen S ook al opmerkte, die ruimte naast het achterwiel wordt snel te smal. Dit effect is in de praktijk waarschijnlijk nog sterker doordat de zijkant gekromd is. Wat je op de schets ziet is waarschijnlijk het breedste punt. De gitaar zou waarschijnlijk verder naar voren moeten, en dan met de hals een stukje boven het voorwiel moeten uitkomen, als dat kan.
Zelfs als de gitaar ongeveer zoals geschetst er in past, langs de (aangepaste) zitting, dan kun je duidelijk niet normaal in de velomobiel zitten, je komt behoorlijk scheef te zitten. Ik denk niet dat dat lekker fietst.
Als je de koffer verruilt voor een hoes, dan zou het misschien net gaan. Bij de klankkast gaat de dikte dan van 14 naar 10 cm, waardoor het iets verder in de ruimte naast het achterwiel past, en bij de hals is het dan aanzienlijk minder dik, een centimeter of 4.
Ik kan me voorstellen dat ik daar tot op zekere hoogte mee kan leven. De velomobiel is zelf een soort koffer, een koffer om de gitaar is daardoor wat minder belangrijk. Maar zo gauw als ik ergens aankom en mijn gitaar er uit haal zit deze slechts in een hoes, terwijl ik haar gewoon liever altijd in een koffer heb. Behalve wanneer ik er op speel, uiteraard.
Ik heb ook gekeken naar de maatschets van de quattrovelo. Of mijn gitaarkoffer daar in past lijkt me ook nog niet zo zeker. Ik zie twee mogelijkheden.
Plat, met het brede deel v.d. klankkast in het stuk achter de achterwielen. Het uiteinde van de hals komt dan waarschijnlijk naast een van beide schouders uit, om deze achter de zitting te houden kom je waarschijnlijk net een centimeter of tien te kort.
Op zijn kant met het brede deel v.d. klankkast in het stuk achter het hoofd van de berijder, en de hals schuin omlaag onder de rug van de zitting. Doordat die ruimte achter het hoofd naar achter toe smaller wordt is deze pas ongeveer bruikbaar vanaf het punt waar de achterwielen eindigen. Daardoor kom je vermoedelijk ook weer net vijf a tien centimeters in lengte te kort.
Zoals Jeroen S ook al opmerkte, die ruimte naast het achterwiel wordt snel te smal. Dit effect is in de praktijk waarschijnlijk nog sterker doordat de zijkant gekromd is. Wat je op de schets ziet is waarschijnlijk het breedste punt. De gitaar zou waarschijnlijk verder naar voren moeten, en dan met de hals een stukje boven het voorwiel moeten uitkomen, als dat kan.
Zelfs als de gitaar ongeveer zoals geschetst er in past, langs de (aangepaste) zitting, dan kun je duidelijk niet normaal in de velomobiel zitten, je komt behoorlijk scheef te zitten. Ik denk niet dat dat lekker fietst.
Als je de koffer verruilt voor een hoes, dan zou het misschien net gaan. Bij de klankkast gaat de dikte dan van 14 naar 10 cm, waardoor het iets verder in de ruimte naast het achterwiel past, en bij de hals is het dan aanzienlijk minder dik, een centimeter of 4.
Ik kan me voorstellen dat ik daar tot op zekere hoogte mee kan leven. De velomobiel is zelf een soort koffer, een koffer om de gitaar is daardoor wat minder belangrijk. Maar zo gauw als ik ergens aankom en mijn gitaar er uit haal zit deze slechts in een hoes, terwijl ik haar gewoon liever altijd in een koffer heb. Behalve wanneer ik er op speel, uiteraard.
Ik heb ook gekeken naar de maatschets van de quattrovelo. Of mijn gitaarkoffer daar in past lijkt me ook nog niet zo zeker. Ik zie twee mogelijkheden.
Plat, met het brede deel v.d. klankkast in het stuk achter de achterwielen. Het uiteinde van de hals komt dan waarschijnlijk naast een van beide schouders uit, om deze achter de zitting te houden kom je waarschijnlijk net een centimeter of tien te kort.
Op zijn kant met het brede deel v.d. klankkast in het stuk achter het hoofd van de berijder, en de hals schuin omlaag onder de rug van de zitting. Doordat die ruimte achter het hoofd naar achter toe smaller wordt is deze pas ongeveer bruikbaar vanaf het punt waar de achterwielen eindigen. Daardoor kom je vermoedelijk ook weer net vijf a tien centimeters in lengte te kort.