13-Apr-2022, 09:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2022, 09:35 PM door Bas_ligfiets.)
Als je gewoon bij een metaal winkel wat buis materiaal gaat halen voor een paar euro kun je zelf wat prutsen. Als het lukt en past en werkt kun je altijd een lichtgewicht versie van maken. Flevo Heeft idd 20x10mm buis van 1.5mm wanddikte. Dat is prima zelf te lassen op welke manier dan ook. Een buisje inlassen in een dikkere buis werkt prima. Dak kun je de dikkere buis niet platknijpen.
Ik heb jaren rondgereden met een 28” achterwiel die in een soortgelijke achterbrug zat van 30x15x1.5 pijp. Zelfs meerdere malen Scandinavië vakantie met bagage en de hele zooi, zonder problemen. Met dezelfde weinmann remmetjes….
Een stuk omgebogen strip als scharnier met bronzen busjes, een dwarsbuisje met ingelast pijpje voor de rem en 2 padjes van een frame afgezaagd een aan de achterkant gelast. Tussen de rem en het scharnier zit een plaatje van 2mm dik en daarop zit het rubberblok voor vering. Simpel, elegant en je kan nog eens een ander blokje steken (andere diameter, hoogte of hardheid) zodat je de fiets kan tunen aan je gewicht, wensen of bagage. Later heb ik hetzelfde nogmaals gemaakt maar dan wat netter en van rvs. Kun je ook eenvoudig zelf lassen met een electrode. Dan heb je ook geen verf meer nodig als je alles netjes afwerkt.
Ik zal van het weekeind even in de garage van mijn huidige ligfiets wat foto’s maken, daar zit een soortgelijke constructie maar dan enkelzijdig.
Ik heb jaren rondgereden met een 28” achterwiel die in een soortgelijke achterbrug zat van 30x15x1.5 pijp. Zelfs meerdere malen Scandinavië vakantie met bagage en de hele zooi, zonder problemen. Met dezelfde weinmann remmetjes….
Een stuk omgebogen strip als scharnier met bronzen busjes, een dwarsbuisje met ingelast pijpje voor de rem en 2 padjes van een frame afgezaagd een aan de achterkant gelast. Tussen de rem en het scharnier zit een plaatje van 2mm dik en daarop zit het rubberblok voor vering. Simpel, elegant en je kan nog eens een ander blokje steken (andere diameter, hoogte of hardheid) zodat je de fiets kan tunen aan je gewicht, wensen of bagage. Later heb ik hetzelfde nogmaals gemaakt maar dan wat netter en van rvs. Kun je ook eenvoudig zelf lassen met een electrode. Dan heb je ook geen verf meer nodig als je alles netjes afwerkt.
Ik zal van het weekeind even in de garage van mijn huidige ligfiets wat foto’s maken, daar zit een soortgelijke constructie maar dan enkelzijdig.