23-Apr-2022, 10:14 PM
Na een kleine 20.000 km velomobiel rijden kom ik tot de conclusie dat de Velomobiel vooral op onbekende routes vaak niet zo heel snel is. De mijne is al niet zo heel snel, ik vind 35+ al heel mooi. Maar goed da's toch een stukje harder dan ik met de Midracer rijdt daar zit ik eerder rond de 30. De kruissnelheid ligt duidelijk hoger, maar het gemiddelde, over veeel km gerekend, is maar een paar km hoger dan bij die midracer.
Ik denk dat dat eerder komt doordat ik op sommige stukjes met de velomobiel echt heel langzaam ben, met rare bochtjes, onoverzichtelijke situaties, steken en achteruit, dat kent iedere velomobilist wel.
Maar inderdaad de wens gaat bij fietsen eerder richting lichter en sneller. Ik vond het bij mijn campingritje met een volgepakte velomobiel laatst wel erg grappig dat ik bij een zeer licht dalende route een slank, getraind stel, wat 15 jaar jonger was als ik, op twee peperdure racefietjes met electronische schakeling, carbon velgjes e.d. kansloos achter me liet.
We willen allemaal wel iets beters, lichter en efficienter is beter. Bij Velomobielen mis ik de grote schaduwzijde die daar bij auto's wel aan hangt. Ooit es gelezen dat bij een moderne auto alle apparatuur ongeveer net zo veel motorvermogen vreet als een 2cv kan leveren.
Bij fietsen gaat het er juist om dat je met de beperkte inspanning die we kunnen leveren toch veel voor mekaar krijgt. Het gaat me er niet om dat ik harder kan, maar ik vind het wel leuker dat ik op een halve dag fietsen 20 km meer kan afleggen.
Ik denk dat dat eerder komt doordat ik op sommige stukjes met de velomobiel echt heel langzaam ben, met rare bochtjes, onoverzichtelijke situaties, steken en achteruit, dat kent iedere velomobilist wel.
Maar inderdaad de wens gaat bij fietsen eerder richting lichter en sneller. Ik vond het bij mijn campingritje met een volgepakte velomobiel laatst wel erg grappig dat ik bij een zeer licht dalende route een slank, getraind stel, wat 15 jaar jonger was als ik, op twee peperdure racefietjes met electronische schakeling, carbon velgjes e.d. kansloos achter me liet.
We willen allemaal wel iets beters, lichter en efficienter is beter. Bij Velomobielen mis ik de grote schaduwzijde die daar bij auto's wel aan hangt. Ooit es gelezen dat bij een moderne auto alle apparatuur ongeveer net zo veel motorvermogen vreet als een 2cv kan leveren.
Bij fietsen gaat het er juist om dat je met de beperkte inspanning die we kunnen leveren toch veel voor mekaar krijgt. Het gaat me er niet om dat ik harder kan, maar ik vind het wel leuker dat ik op een halve dag fietsen 20 km meer kan afleggen.