25-Apr-2022, 10:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Apr-2022, 10:46 AM door 365cycle.)
(24-Apr-2022, 09:23 PM)Bacchus schreef:Vermoed eigenlijk dat een typische racefietser in een velomobiel of op een wat minder "makkelijke" ligger zoals de M-Racer minder snel is op onbekende routes. Een hoog piekvermogen en bakken koppel gaan goed samen met met name de velomobiel. Op een UCI-fiets heb je daar niet zoveel aan, want die trekt sowieso makkelijk op en als het even niet snel genoeg gaat kan je nog gaan staan, wat minder belastend is voor de benen (maar meer voor het cardiovasculair systeem).(23-Apr-2022, 10:14 PM)Jeroen S schreef: De kruissnelheid [van de velomobiel] ligt duidelijk hoger, maar het gemiddelde, over veeel km gerekend, is maar een paar km hoger dan bij die midracer.
Ik denk dat dat eerder komt doordat ik op sommige stukjes met de velomobiel echt heel langzaam ben, met rare bochtjes, onoverzichtelijke situaties, steken en achteruit, dat kent iedere velomobilist wel.
Dit herken ik ook op de M-racer ten opzichte van de UCI-fiets. Ook daar is de kruissnelheid op de M-racer hoger maar dat verlies je weer met scherpe bochten en onoverzichtelijke kruisingen.
Mijn nog redelijk beperkte duurvermogen (per kg) is op of in de ligger niet zo'n minpunt. Hoewel ik op onbekende routes natuurlijk minder hard rijd dan op bekende stukken valt het verschil me heel erg mee. Ik kies er dan wel voor om vrij veel over de weg te rijden ipv over het fietspad, wat in snelheid ook duidelijk scheelt.