07-Oct-2017, 10:52 PM
(07-Oct-2017, 07:53 PM)mavawa schreef: Over roeifietsen:
- roeifietsen is (voor mij, het is mijn persoonlijke ervaring!) meer fitness dan fietsen, je moet continu werken (slagen blijven maken) om op snelheid te blijven (al kun je korte tussenpozen wel even blijven liggen)
- het roeien is een stuk minder efficiënt dan ligfietsen met een M5 CHR: met evenveel vermogen ga je veel minder snel. Het is voor mij niet mogelijk om mijn M5-kruissnelheid met de 209 als pieksnelheid (op vlakke weg uiteraard) te halen
- het is een beweging die meer aandacht vereist dan normaal pedaleren, dus kun je minder goed de omgeving waarnemen. Je moet bijvoorbeeld goed rechtop rijden (in balans zijn) omdat het stuur bij elke slag naar voren en omhoog komt, en je op dat moment telkens eventjes niet echt kunt sturen. Verder komen de knieën elke keer vlak langs de handen op het gekromde stuur en dat mag niet teveel aanraking geven want dan kom je meteen in onbalans.
- de volle (maximale) slag van gebogen benen (met de voetenslee dicht bij je, het stootrubber even rakend) tot aan volledig gestrekte benen, waarbij je ook met je rug uit het stoeltje komt en de rug, buikspieren, schouders en armen goed meedoen, is de meest efficiënte slag want die levert de meeste kracht en dus de hoogste snelheid. Die slag is echter ook het meest vermoeiend om vol te houden. Daarom is het na zo'n slag nodig om even blijven liggen, om de kracht voor de volgende slag te vergaren. Dat even blijven liggen is ook beter om de snelheid vast te houden, vanwege de goede stroomlijn.
- het is kortom relatief hard werken op een roeifiets, en als dat je doel is, prima
- de beweging van het roeien is op zich een complete, logische, en fijne fysieke activiteit
- je bent nog meer bezienswaardig voor passanten dan met een normale ligfiets of velomobiel
- het volledig strekken en vooral weer terugbuigen van de benen veroorzaakt bij mij helaas een lichte pijn aan de rechterkant van de linker knie. Ik kan niet voorspellen of dit na verloop van tijd overgaat of erger wordt. Bij 'normaal' fietsen heb ik hier geen last van, waarschijnlijk omdat ik daarbij niet volledig strek en omdat het rechterbeen het terugbuigen kan compenseren (dat 'drukt' het linkerbeen als het ware weer terug)
- voorlopige conclusie: ik ben waarschijnlijk te lui (lees: ik hecht teveel aan efficiëntie) om langdurig, zeg langer dan een uur, relatief hard te werken, als ik ook weet dat ik met een andere manier van fietsen efficiënter kan genieten.
Ad1: Een Roeifiets is inderdaad een fitnessapparaat.
Ad2: Roeifietsen is inderdaad minder efficiënt dan ligfietsen. In een korte sprint is de Roeifiets echter onverslaanbaar.
Ad3: Dit is een conclusie waarmee ik het oneens ben. Als je meer ervaring hebt, dan vereist het roeifietsen echt niet meer aandacht dan fietsen. Sturen kan gedurende de gehele slag, niet alleen aan het einde van de slag. Dit heeft allemaal met ervaring te maken. Dit geldt ook voor het raken van het stuur met de knieën. Dit is mij de laatste 18.000km nooit meer overkomen.
Ad4: De meest maximale slag is op papier de meest efficiënte slag. In de praktijk wissel ik vaak qua slag. Soms maak ik gebruik van de maximale slag, meestal iets minder maximaal en als ik erg moe ben, dan gebruik ik soms maar de helft van de spriet. De mogelijkheid tot variëren vind ik juist de grote charme van de Roeifiets.
Ad5: Dat is inderdaad precies voor mij de reden om te roeifietsen.
Ad6: Helemaal mee eens.
Ad7: Klopt
Ad8: Op een gewone fiets of ligfiets zal inderdaad niemand zijn/haar benen volledig strekken, terwijl dit op een Roeifiets heel normaal is om te doen.
Ad9: Efficiënt fietsen moet niet de reden zijn om te kiezen voor een Roeifiets, want dan kun je beter een mooie snelle ligfiets kiezen.
Het is echt een perfect fitnessapparaat en daarvoor is de Roeifiets echt ongelooflijk efficiënt
Marc, bedankt voor je mooie review.
Oh ja, het was trouwens niet mijn 209 Er zijn meer mensen bij LOL met een 209.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282