09-Oct-2017, 07:21 PM
'Altijd' valt wel mee hoor. Bij de tandems van M5 en Nazca, om er 2 te noemen, kijk je beiden in de rijrichting.
Ik zou niet precies weten of vanuit constructief oogpunt de RAR opstelling voordelen heeft, wellicht sterktetechnisch makkelijker. Verder is op een gewone ligfiets de ketting al erg lang, op een tandem wordt dat nog eens erger. Voordeel is in ieder geval wel dat je de tandem relatief makkelijk deelbaar kan maken wat een voordeel kan zijn als je hem in de auto wilt meenemen.
Ik heb een keer op een ligfietstestdag met mijn dochter op een RAR tandem gefietst en dat vond ik erg leuk. Doordat je met je hoofd dicht bij elkaar zit, kun je heel makkelijk een gesprek voeren. Ook zie je allebei het landschap anders wat leuke gesprekken oplevert. En wat ook leuk is, is achter een RAR tandem aan fietsen: je kan met de stoker prima een gesprek voeren.
Tja alles overdenkend zie ik eigenlijk vooral voordelen aan de rug-aan-rug opstelling.
Ik zou niet precies weten of vanuit constructief oogpunt de RAR opstelling voordelen heeft, wellicht sterktetechnisch makkelijker. Verder is op een gewone ligfiets de ketting al erg lang, op een tandem wordt dat nog eens erger. Voordeel is in ieder geval wel dat je de tandem relatief makkelijk deelbaar kan maken wat een voordeel kan zijn als je hem in de auto wilt meenemen.
Ik heb een keer op een ligfietstestdag met mijn dochter op een RAR tandem gefietst en dat vond ik erg leuk. Doordat je met je hoofd dicht bij elkaar zit, kun je heel makkelijk een gesprek voeren. Ook zie je allebei het landschap anders wat leuke gesprekken oplevert. En wat ook leuk is, is achter een RAR tandem aan fietsen: je kan met de stoker prima een gesprek voeren.
Tja alles overdenkend zie ik eigenlijk vooral voordelen aan de rug-aan-rug opstelling.