Berichten: 406
Topics: 27
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1473
878 x bedankt in 387 berichten
(, 02:51 PM)Roepers schreef: Er wordt ook harder gereden met assist op plaatsen waar je zonder assist meer zou inhouden, bij een versmalling in het winkelgebied heb ik dat waar genomen. E-bikes reden daar beduidend sneller.
Dat zie ik ook, ik denk dat dat komt doordat e-fietsen zó gemakkelijk gaat, dat de berijders niet doorhebben hoe snel ze gaan.
Wat je in een stille, comfortabele auto kunt hebben: dat je ongemerkt veel te hard rijdt.
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Berichten: 7.012
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3099
9896 x bedankt in 4767 berichten
Ik herken trouwens ook wel wat Roepers zegt.
Maar dan geldt het niet alleen voor e-bikers. Het geldt wat mijn waarnemingen (en uiteraard mijn vooroordeel) betreft vooral sterkere rijders. Of met een sterke motor of gewoon sterk van zichzelf.
Racefietsers die ik niet of met moeite kan inhalen zie ik vaker door rood rijden of gevaarlijke stunts uithalen, dan racefietsers die langzamer rijden dan ik.
E-bikers zie ik vaker te hard door onoverzichtelijke bochten rijden en nog heel hard moeten remmen voor een rood verkeerslicht, dan gewone fietsers.
SpeedPedelec-rijders zijn helemaal verschrikkelijk. Ze rijden te vaak op het fietspad. Ze rijden dan veel te hard voor de situatie ter plekke. Ze rijden door rood, snijden bochten af waar het eigenlijk niet kan. Gewoon simpelweg onverantwoord verkeersgedrag.
Uiteraard is dit beeld gechargeerd/zwart-wit en mijn beeld.
Ik denk dat wat Pieter Trapt schrijft ook klopt: Ze hebben gewoon niet door dat ze zo hard rijden.
Wat 365cycle schrijft klopt m.i. ook: Dat het een mentaal dingetje is. "Ik heb er veel energie ingestopt; dus ik wil niet remmen."
Dat tweede geldt uiteraard niet voor e-bikers en speedpedelec-rijders. Aan de andere kant zijn sommige automobilisten ook trots op de door 'hun' gereden snelheid. Misschien denken fietsers met een motor toch ook nog wel (een beetje) dat ze het zelf doen.
Conclusie: Ga op een gewone fiets rijden, als je het fysiek gezien kunt.
Is gezonder, beter voor het milieu en beter voor de mede-weggebruikers.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike