21-May-2022, 06:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-May-2022, 06:51 PM door pietandringa.)
Vandaag was ik bij Intercitybike, omdat het zitje van mijn Milan een beetje scheef stond. Ymte had een week geleden een Alpha 9 bij Daniël Fenn gehaald om zelf in te rijden en bood mij aan een proefrit te maken.
Het is een hele bijzondere velomobiel en je moet wel echt lang zijn om er in te kunnen rijden. De trapas was precies op mijn maat, dus blijkbaar dezelde beenlengte als Ymte. Deze Alpha 9 heeft 170 mm cranks en dan heb je nog een zee van ruimte aan de bovenkant. Dat geldt niet voor de voetenbulten, de schoenplaatjes zo ver mogelijk richting de hak bevestigen is aan te bevelen.
De Alpha 9 heeft pantser- of tankbesturing, dat lijkt erg op een onderstuur. Het is even wennen, maar niet onprettig. Wat wel erg wennen is dat je heel diep in de fiets zit en tegen een enorme "ballon" aankijkt. Dat is echt totaal anders dan een DF of Milan en ook heel veel minder zicht dan een Quest. Het ontwerp is met opzet zo gemaakt om de verstoring van de luchtstroom door het hoofd zoveel mogelijk te beperken.
Volgens Ymte is de Alpha 9 net zo snel als een DF met hosen en dat is wel bijzonder voor zo'n kolossale velomobiel. Ik vond hem ook erg goed rollen [met Pro One bandjes] en het zou mijn niet verbazen als de Alpha 9 sneller is dan de Milan GT. Ondanks het grotere frontale oppervlak pak je veel winst terug in de aerodynamische vorm. Door de diepe zit en "bolling" voor je hoofd is de winst met een kap rijden niet zo groot waarschijnlijk. Dus erg geschikt voor mensen die liever niet met kap rijden. En als je erg breed bent is dit misschien de enige velomobiel die past.
Maar, ik zou mijn Milan GT er niet voor willen [in]ruilen. Het zicht vind ik voor de Nederlandse wegen en fietspaden veel te beperkt. Als je in Duitsland altijd op de weg tussen de auto's rijdt is dat minder een probleem denk ik. Verder vond ik deze Alpha nogal lawaaierig [iets met het kettingtandwiel] en de elastomeer vering niet echt fijn.
Wel een verrassend en bijzonder ontwerp en goed mogelijk dat een Snoek XL niet eens zo gek veel sneller is. Zeker, als je de Snoek zonder racekap gaat rijden.
Het is een hele bijzondere velomobiel en je moet wel echt lang zijn om er in te kunnen rijden. De trapas was precies op mijn maat, dus blijkbaar dezelde beenlengte als Ymte. Deze Alpha 9 heeft 170 mm cranks en dan heb je nog een zee van ruimte aan de bovenkant. Dat geldt niet voor de voetenbulten, de schoenplaatjes zo ver mogelijk richting de hak bevestigen is aan te bevelen.
De Alpha 9 heeft pantser- of tankbesturing, dat lijkt erg op een onderstuur. Het is even wennen, maar niet onprettig. Wat wel erg wennen is dat je heel diep in de fiets zit en tegen een enorme "ballon" aankijkt. Dat is echt totaal anders dan een DF of Milan en ook heel veel minder zicht dan een Quest. Het ontwerp is met opzet zo gemaakt om de verstoring van de luchtstroom door het hoofd zoveel mogelijk te beperken.
Volgens Ymte is de Alpha 9 net zo snel als een DF met hosen en dat is wel bijzonder voor zo'n kolossale velomobiel. Ik vond hem ook erg goed rollen [met Pro One bandjes] en het zou mijn niet verbazen als de Alpha 9 sneller is dan de Milan GT. Ondanks het grotere frontale oppervlak pak je veel winst terug in de aerodynamische vorm. Door de diepe zit en "bolling" voor je hoofd is de winst met een kap rijden niet zo groot waarschijnlijk. Dus erg geschikt voor mensen die liever niet met kap rijden. En als je erg breed bent is dit misschien de enige velomobiel die past.
Maar, ik zou mijn Milan GT er niet voor willen [in]ruilen. Het zicht vind ik voor de Nederlandse wegen en fietspaden veel te beperkt. Als je in Duitsland altijd op de weg tussen de auto's rijdt is dat minder een probleem denk ik. Verder vond ik deze Alpha nogal lawaaierig [iets met het kettingtandwiel] en de elastomeer vering niet echt fijn.
Wel een verrassend en bijzonder ontwerp en goed mogelijk dat een Snoek XL niet eens zo gek veel sneller is. Zeker, als je de Snoek zonder racekap gaat rijden.