Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat ze zeggen
(, 02:51 PM)Roepers schreef: Er wordt ook harder gereden met assist op plaatsen waar je zonder assist meer zou inhouden, bij een versmalling in het winkelgebied heb ik dat waar genomen. E-bikes reden daar beduidend sneller.

Dat zie ik ook, ik denk dat dat komt doordat e-fietsen zó gemakkelijk gaat, dat de berijders niet doorhebben hoe snel ze gaan.

Wat je in een stille, comfortabele auto kunt hebben: dat je ongemerkt veel te hard rijdt.
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
(, 02:51 PM)Roepers schreef: Overigen wordt met assist echt wel harder gereden, logisch, anders zou het zinloos zijn. Er wordt ook harder gereden met assist op plaatsen waar je zonder assist meer zou inhouden, bij een versmalling in het winkelgebied heb ik dat waar genomen. E-bikes reden daar beduidend sneller.
Ik denk dat je daar generaliseert, zeker in het tweede geval.

Het eerste is vooral op mij van toepassing: Met assist "leun" ik op de assist, heeft het geen zin om harder te trappen. Die korte periode dat ik over een SP beschikte ging ik met dat ding 45-48 km/h, afhankelijk van hoe vol de accu was. Op hetzelfde fietspad kom ik nu kruisend eigenlijk altijd boven de 50 uit.

Het tweede geldt denk ik voor veel velonauten: Als ik moe ben is afremmen tot een veilige snelheid voor een verkeerssituatie soms echt een mentaal gevecht met mezelf. Ik doe het wel, maar niet van harte, want ik zie op tegen het versnellen daarna. Ik weet van meerdere racefiets-, ligfiets- en velomobielongelukken die juist daardoor ontstaan zijn, toevallig zelfs in Zeeland. 
Een goed voorbeeld waar me dat in Zeeland wel vaker overkwam is op het kruispunt na dit stuk. De vaart zit er dan heerlijk in, en zeker als ik er in de winter 's avonds in het donker reed en al vanaf de Zeelandbrug kon zien dat ik in de verste verte geen autolampen aan zag komen. De kans dat er dan bij de kruising tóch iemand opduikt is nihil, maar zeker niet nul.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
Ik herken trouwens ook wel wat Roepers zegt.

Maar dan geldt het niet alleen voor e-bikers. Het geldt wat mijn waarnemingen (en uiteraard mijn vooroordeel) betreft vooral sterkere rijders. Of met een sterke motor of gewoon sterk van zichzelf.

Racefietsers die ik niet of met moeite kan inhalen zie ik vaker door rood rijden of gevaarlijke stunts uithalen, dan racefietsers die langzamer rijden dan ik.

E-bikers zie ik vaker te hard door onoverzichtelijke bochten rijden en nog heel hard moeten remmen voor een rood verkeerslicht, dan gewone fietsers.

SpeedPedelec-rijders zijn helemaal verschrikkelijk. Ze rijden te vaak op het fietspad. Ze rijden dan veel te hard voor de situatie ter plekke. Ze rijden door rood, snijden bochten af waar het eigenlijk niet kan. Gewoon simpelweg onverantwoord verkeersgedrag.

Uiteraard is dit beeld gechargeerd/zwart-wit en mijn beeld.

Ik denk dat wat Pieter Trapt schrijft ook klopt: Ze hebben gewoon niet door dat ze zo hard rijden.
Wat 365cycle schrijft klopt m.i. ook: Dat het een mentaal dingetje is. "Ik heb er veel energie ingestopt; dus ik wil niet remmen."

Dat tweede geldt uiteraard niet voor e-bikers en speedpedelec-rijders. Aan de andere kant zijn sommige automobilisten ook trots op de door 'hun' gereden snelheid. Misschien denken fietsers met een motor toch ook nog wel (een beetje) dat ze het zelf doen.

Conclusie: Ga op een gewone fiets rijden, als je het fysiek gezien kunt.
Is gezonder, beter voor het milieu en beter voor de mede-weggebruikers.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
Gisteren startten de...GertBr — 01:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb een wandelsto...Willeke_IGKT — 01:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik hoop te hebben ge...Bob Hagendijk — 01:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Daarvoor hebben somm...LigfietsWilsum — 01:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik reed gisteren m...Gideonaut — 12:59 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ooit heel lang geled...Jeroen S — 12:56 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik reed gisteren met...Willeke_IGKT — 12:41 PM
Meelscheppen tegen koude handen.
Misschien een idee, ...Fietsbennie — 12:40 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als het niet vlak is...Jeroen S — 12:33 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Ik rijd regelmatig l...Jeroen S — 12:30 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Het is heel erg gez...Willeke_IGKT — 12:29 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is het mij niet wa...Wim -de roetsende — 12:14 PM
wat ze zeggen
Ik herken trouwens o...Wim -de roetsende — 12:10 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Nee. Geen noodzaak...SnoekL#35 — 12:08 PM
Wereld Kampioenschappen 2026, Sittard
MOVING TIME: 1:11:...Wim -de roetsende — 11:51 AM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Het is heel erg gezo...blokdoorn — 11:37 AM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Eerste vraag is wat ...PlantageBohémien — 11:35 AM