(10 uren geleden)Roepers schreef: Overigen wordt met assist echt wel harder gereden, logisch, anders zou het zinloos zijn. Er wordt ook harder gereden met assist op plaatsen waar je zonder assist meer zou inhouden, bij een versmalling in het winkelgebied heb ik dat waar genomen. E-bikes reden daar beduidend sneller.
Ik denk dat je daar generaliseert, zeker in het tweede geval.
Het eerste is vooral op mij van toepassing: Met assist "leun" ik op de assist, heeft het geen zin om harder te trappen. Die korte periode dat ik over een SP beschikte ging ik met dat ding 45-48 km/h, afhankelijk van hoe vol de accu was. Op hetzelfde fietspad kom ik nu kruisend eigenlijk altijd boven de 50 uit.
Het tweede geldt denk ik voor veel velonauten: Als ik moe ben is afremmen tot een veilige snelheid voor een verkeerssituatie soms echt een mentaal gevecht met mezelf. Ik doe het wel, maar niet van harte, want ik zie op tegen het versnellen daarna. Ik weet van meerdere racefiets-, ligfiets- en velomobielongelukken die juist daardoor ontstaan zijn, toevallig zelfs in Zeeland.
Een goed voorbeeld waar me dat in Zeeland wel vaker overkwam is
op het kruispunt na dit stuk. De vaart zit er dan heerlijk in, en zeker als ik er in de winter 's avonds in het donker reed en al vanaf de Zeelandbrug kon zien dat ik in de verste verte geen autolampen aan zag komen. De kans dat er dan bij de kruising tóch iemand opduikt is nihil, maar zeker niet nul.