Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat ze zeggen
(22-Nov-2025, 02:51 PM)Roepers schreef: Er wordt ook harder gereden met assist op plaatsen waar je zonder assist meer zou inhouden, bij een versmalling in het winkelgebied heb ik dat waar genomen. E-bikes reden daar beduidend sneller.

Dat zie ik ook, ik denk dat dat komt doordat e-fietsen zó gemakkelijk gaat, dat de berijders niet doorhebben hoe snel ze gaan.

Wat je in een stille, comfortabele auto kunt hebben: dat je ongemerkt veel te hard rijdt.
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
(22-Nov-2025, 02:51 PM)Roepers schreef: Overigen wordt met assist echt wel harder gereden, logisch, anders zou het zinloos zijn. Er wordt ook harder gereden met assist op plaatsen waar je zonder assist meer zou inhouden, bij een versmalling in het winkelgebied heb ik dat waar genomen. E-bikes reden daar beduidend sneller.
Ik denk dat je daar generaliseert, zeker in het tweede geval.

Het eerste is vooral op mij van toepassing: Met assist "leun" ik op de assist, heeft het geen zin om harder te trappen. Die korte periode dat ik over een SP beschikte ging ik met dat ding 45-48 km/h, afhankelijk van hoe vol de accu was. Op hetzelfde fietspad kom ik nu kruisend eigenlijk altijd boven de 50 uit.

Het tweede geldt denk ik voor veel velonauten: Als ik moe ben is afremmen tot een veilige snelheid voor een verkeerssituatie soms echt een mentaal gevecht met mezelf. Ik doe het wel, maar niet van harte, want ik zie op tegen het versnellen daarna. Ik weet van meerdere racefiets-, ligfiets- en velomobielongelukken die juist daardoor ontstaan zijn, toevallig zelfs in Zeeland. 
Een goed voorbeeld waar me dat in Zeeland wel vaker overkwam is op het kruispunt na dit stuk. De vaart zit er dan heerlijk in, en zeker als ik er in de winter 's avonds in het donker reed en al vanaf de Zeelandbrug kon zien dat ik in de verste verte geen autolampen aan zag komen. De kans dat er dan bij de kruising tóch iemand opduikt is nihil, maar zeker niet nul.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
Ik herken trouwens ook wel wat Roepers zegt.

Maar dan geldt het niet alleen voor e-bikers. Het geldt wat mijn waarnemingen (en uiteraard mijn vooroordeel) betreft vooral sterkere rijders. Of met een sterke motor of gewoon sterk van zichzelf.

Racefietsers die ik niet of met moeite kan inhalen zie ik vaker door rood rijden of gevaarlijke stunts uithalen, dan racefietsers die langzamer rijden dan ik.

E-bikers zie ik vaker te hard door onoverzichtelijke bochten rijden en nog heel hard moeten remmen voor een rood verkeerslicht, dan gewone fietsers.

SpeedPedelec-rijders zijn helemaal verschrikkelijk. Ze rijden te vaak op het fietspad. Ze rijden dan veel te hard voor de situatie ter plekke. Ze rijden door rood, snijden bochten af waar het eigenlijk niet kan. Gewoon simpelweg onverantwoord verkeersgedrag.

Uiteraard is dit beeld gechargeerd/zwart-wit en mijn beeld.

Ik denk dat wat Pieter Trapt schrijft ook klopt: Ze hebben gewoon niet door dat ze zo hard rijden.
Wat 365cycle schrijft klopt m.i. ook: Dat het een mentaal dingetje is. "Ik heb er veel energie ingestopt; dus ik wil niet remmen."

Dat tweede geldt uiteraard niet voor e-bikers en speedpedelec-rijders. Aan de andere kant zijn sommige automobilisten ook trots op de door 'hun' gereden snelheid. Misschien denken fietsers met een motor toch ook nog wel (een beetje) dat ze het zelf doen.

Conclusie: Ga op een gewone fiets rijden, als je het fysiek gezien kunt.
Is gezonder, beter voor het milieu en beter voor de mede-weggebruikers.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Twee verschillende boodschappenbezorgers hadden aan mijn vrouw de vraag: is dat een Bobslee?
Naast de opmerking in Antwerpen: 'mooie bolide' ook gisteren de opmerking voor een klus bij een oude klant 'ik zag je bolide staan'

Bolide
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Bolide kan verwijzen naar:
Raceauto
Bolide (motorfiets), een Frans historisch motorfietsmerk
Bolide (meteoor), een heldere meteoor

https://www.ensie.nl/woordenboek-van-pop...uik/bolide
bolidebetekenis & definitie
1) (1975) (inf.) racewagen; dure, opvallende auto. Kracht, snelheid en schoonheid zijn belangrijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , LigfietsWilsum
Vandaag weer: "moet je geen vlaggetje?"

Denk dat ik maar een QR-code moet opplakken met een link naar dit filmpje.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Gistermiddag in Rouveen uit een groepje jongens van een jaar of tien à twaalf:
"Mag ik een rondje?"
Mooi dat enthousiasme, dus maar geantwoord:
"Als je groot bent!"
Antwoord }
(04-Dec-2025, 06:55 AM)LigfietsWilsum schreef: Gistermiddag in Rouveen uit een groepje jongens van een jaar of tien à twaalf:
"Mag ik een rondje?"
Mooi dat enthousiasme, dus maar geantwoord:
"Als je groot bent!"

Als ik de vraag krijg: "Mag ik ook een rondje?"
dan roep ik: "Spring maar achterop!"

Tot nu toe niemand op de smurfenmuts gehad en ik denk dat het achterwiel van de M5 ook niet uitnodigt tot meerijden :-).

Niels, sociaal, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , LigfietsWilsum
ja wat ze zeggen heb ik niet gehoord. Dus kreeg ik later een berichtje binnen dat ik een klootzak was en dat dit minpunten waren op de vriendschap.  Want hij zag mij fietsen en riep nog en iedereen hoorde het behalve ik. Dus ik zei ook je moet wel net zo hard geluid maken als een ambulance wil ik je horen. Aangezien hij mij bij het ziekenhuis zag fietsen. En daarna hebben we er om gelachen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik kreeg net de tip dat Arnoud Engelfriet een velomobiel een "superligfiets" noemt.

Zie: https://blog.iusmentis.com/2025/12/03/ki...ent-999922
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Ik kreeg van een knoper naar aanleiding van mijn tochtje gisteren dit bericht door in een appchat.
Citaat:Uit een recent groot internationaal onderzoek is gebleken dat als je meer dan 75 kilometer per week fietst de stijging van je levensverwachting in uren ongeveer gelijk is aan het het aantal fietsuren. Dus per saldo kost fietsen geen tijd en is daarmee een heel snelle vervoersvorm. Toch petje af in dit soort weer en korte dagen.

Is dat het geheim achter de hoge gemiddelde leeftijd van de ligfiets vereniging leden?

Ik belde van de week een aantal vrienden op de fiets adressen om een overnachting op vrijdag, Sinterklaasavond, te regelen.
Ik kreeg de verwachtte "Dan kan het niet."
Maar ook een "Maar dat is toch alleen voor fietsvakanties in de zomer?" Op mijn reactie dat ik die zaterdag in Dordrecht moest zijn reageerde zij met daar is vrienden op de fiets niet voor. En dat ik 100 km heen en de volgende dag weer terug zou fietsen "dan kun je toch gewoon een hotel of b&b nemen." Geen aantekening van beperkte beschikbaarheid bij de logeeradres gegevens.

Ik toen maar een adres gebeld waar ik eerder geslapen had, 5 km van het museum waar we knopen. Deze dame wist nog wie ik was, dat ik toen ook iets met handwerken of zo was gaan doen in Dordrecht en natuurlijk kun je voor zoiets een nachtje komen logeren.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
(07-Dec-2025, 12:27 AM)mvdriel schreef: Ik kreeg net de tip dat Arnoud Engelfriet een velomobiel een "superligfiets" noemt.

Zie: https://blog.iusmentis.com/2025/12/03/ki...ent-999922

Ik heb hem weleens geïnterviewd met een klasgenoot. Dit was heel lang voor mijn ligfiets dromen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
(07-Dec-2025, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef:
Citaat:Uit een recent groot internationaal onderzoek is gebleken dat als je meer dan 75 kilometer per week fietst de stijging van je levensverwachting in uren ongeveer gelijk is aan het het aantal fietsuren. Dus per saldo kost fietsen geen tijd en is daarmee een heel snelle vervoersvorm. Toch petje af in dit soort weer en korte dagen.
Toch lekker, minder dan 2 uur per week fietsen voor een hogere levensverwachting  Big Grin Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
Rij ik in het donker, op een slecht verlicht (tijdelijk) fietspad, komt er een E-scooter naast mij rijden, met zo'n grote eten bezorg box achterop.
Vraagt de berijder: "Hoe hard kan die?" Ik: "Met mij niet zo hard maar mijn vrienden halen de 50, soms de 60 en als het moet kort de 70!" Hij: "Wat kost dat?" "8 tot 15 duizend." "Die wil ik ook." "Maar je moet wel zelf trappen."
Geen verdere conversatie en hij geeft gas.

Ik heb deze conversatie al vaker gehad met scooter en fat-e-bike jongeren.
Soms volgt er: "Maar kun je er een motor inbouwen?" Waar ik dan weer niet positief over ben, in ons vlakke Noord en Zuid Holland is een motor voor mensen die niet zonder kunnen, niet voor luie jongeren die willen racen op de weg.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Lig-hen , Atrike , Hardloper
Misschien kun je beter gelijk zeggen, net zoals hard als je zelf trapt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-Dec-2025, 11:22 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb deze conversatie al vaker gehad met scooter en fat-e-bike jongeren.
Soms volgt er: "Maar kun je er een motor inbouwen?" Waar ik dan weer niet positief over ben, in ons vlakke Noord en Zuid Holland is een motor voor mensen die niet zonder kunnen, niet voor luie jongeren die willen racen op de weg.
Denk dat je je niet te druk moet maken over die conversatie. In 2019 zei ook ik tegen Allert en Theo dat een motor een goede toevoeging zou zijn. Zij hebben me toen uitgelegd waarom dat niet zo zou zijn. Het heeft even geduurd, maar kijk wat ik hier inmiddels zelf roep.

De grootste uitdaging zit in de volgende twee dingen:
1. Zorgen dat mensen de velomobiel (of zelfs de motorloze fiets) blijven proberen, ondanks dat ze het eigenlijk niet als optie zien;
2. Zorgen dat de infrastructuur (zowel buiten als binnen) op orde is om dit te ondersteunen. Niet alleen goede snelfietsinfrastructuur, maar ook bijvoorbeeld bedrijfspanden; ik ben echt van mening dat daar behalve een kolfruimte en een stilteruimte ook gewoon een douche zou moeten zijn, om pauzesporten en actief forensen te faciliteren. Ook op hele korte afstanden zou hardlopend naar werk gaan heel goed zijn voor de volksgezondheid.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(08-Dec-2025, 02:01 PM)Hardloper schreef: Misschien kun je beter gelijk zeggen, net zoals hard als je zelf trapt.

Dat is mijn andere standaard antwoord. Helpt ook niet, volgt ook de vraag over welke motor erin zit.

Citaat:Zorgen dat de infrastructuur (zowel buiten als binnen) op orde is om dit te ondersteunen. Niet alleen goede snelfietsinfrastructuur, maar ook bijvoorbeeld bedrijfspanden; ik ben echt van mening dat daar behalve een kolfruimte en een stilteruimte ook gewoon een douche zou moeten zijn, om pauzesporten en actief forensen te faciliteren. Ook op hele korte afstanden zou hardlopend naar werk gaan heel goed zijn voor de volksgezondheid.
Dat zou op mijn werk misschien wel werken, niet dat ik een douche nodig heb na 5 km. Maar verschillende mannen op kantoor proberen regelmatig te rennen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PieterTrapt , Hardloper , gideon
Ik had vandaag een moeder met 2 kinderen. Maar hoe moet je dan sturen, nou gewoon met deze hendeltjes. Dat koste al 2 keer kijken. De vraag waar de wielen dan zitten, kwam niet. De kinderen waren verder niet zo heel spraakzaam, denk 7 en 9 ongeveer dus wel oud genoeg voor een gesprekje. Maar omdat ze vlak naast m'n fiets rijstwafels stonden te eten, kruimel, kruimel, heb ik verder niet aangedrongen.

Ik had me bij het tochtje van 20 km naar de vergadering flink verkeerd ingeschat. Omdat ik van Ulft via Doetinchem naar Wehl moest vond ik de tijd wel lastig inschatten, maar ik was erg vlot aan de andere kant van Doetinchem. Mogelijk toch wat te vlot gereden want ik wat te vroeg. Het was ook wel een stukje warmer als ik had verwacht en had eigenlijk wel een douche kunnen gebruiken, maar die was er niet. Maar goed de conculega's die maar 5 km moesten waren met de auto.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , 365cycle
Ik had vandaag een Dodge RAM rijder (zo'n enorme pick-up, waar ik niet bepaald fan van ben), die me voor het eerst opviel omdat hij met veel kabaal optrok uit een zijstraat, en daarna een stukje voor me de ventweg waar ik op reed op schoot. Hij stopte vervolgens in de berm, maar ik reed dik 50, dus ik was er denk ik sneller dan hij verwacht had. Daarna trok hij weer op, en reed een tijdje achter me (wel met een nette afstand, maar comfortabel vond ik het niet), waarna hij weer naar de hoofdrijbaan ging en weer flink op z'n gaspedaal ging staan.
Ik zette nog een klein beetje aan, en bij de volgende kruising was ik door wat drukte net iets eerder dan hij. Daarna gingen we richting een stoplicht, maar het was me inmiddels duidelijk dat hij me probeerde te treffen op een moment dat ik stil stond. Er was niets geks tussen ons voorgevallen (of ik had het niet meegekregen), maar ik had toch geen zin in om daar met een gesprekje achter te komen. Toen ik bij het stoplicht stond te wachten en hij uitstapte, stond ik wel ook meteen naast m'n fiets, want ja, als ik me moet verdedigen kan ik beter niet in een velomobiel liggen.

De man liep inderdaad met een drafje op me af, en riep van een afstandje al met een stevig Oost-Brabants accent: "Jezus, wat loopt de ding hard man! Maar dit er nou een motor in? Of ben jij de motor? En waar koop je zoiets? Of heb je m zelf gebouwd?"

Mindfuck. Ik moest echt even schakelen. Dat zei ik dus ook. Hij bood nog z'n excuses aan ook, want hij had me niet willen laten schrikken.

Uiteindelijk een kort maar leuk gesprekje gehad. Het is een mountainbiker die benieuwd was naar hoe zo'n sigaar op wielen werkt, maar je komt ze bijna nooit tegen zei hij. Als het goed is weet hij ligfietsers.nl, ICB en velomobiel.nl nu te vinden, dus met een beetje mazzel hebben we er binnenkort een velomobiel bij in Ravenstein Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
"ZZZZoefff!"   


. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(, 11:21 PM)365cycle schreef: Ik had vandaag een Dodge RAM rijder (zo'n enorme pick-up, waar ik niet bepaald fan van ben), die me voor het eerst opviel omdat hij met veel kabaal optrok uit een zijstraat, en daarna een stukje voor me de ventweg waar ik op reed op schoot. Hij stopte vervolgens in de berm, maar ik reed dik 50, dus ik was er denk ik sneller dan hij verwacht had. Daarna trok hij weer op, en reed een tijdje achter me (wel met een nette afstand, maar comfortabel vond ik het niet)

Ik zou het ook niet comfortabel vinden om dit soort auto's achter me te hebben. Maar met beetje geluk gaat hij vanuit een andere perspectief kijken naar zijn auto. 

Ik had toevallige nog met de vader van de buurman erover. Hij was buiten bezig bij zijn zoon en ik toeterde. En was dus met best hoge een terreinwagen, nadat ik mijn velomobiel weer had opgeborgen vroeg ik hem zo: had je me nog gezien. Ja, uiteindelijk wel. En dan weer dat ik bijna niet zichtbaar ben en dat hij me een keer op het laatste moment pas zei. Dus maar even aangehaald dat met die SUV's dat zelfs een gewone auto erg laag is. Maar ik zag ook een reactie in de vorm van dat de telefoon op mij was gericht om een foto te maken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Het feit dat ik niet comfortabel was had niet zozeer te maken met het formaat, meer met het type volk dat normaal in die dingen rijdt en het feit dat ik de indruk had dat hij mij specifiek volgde. Dat was dus ook zo Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Zo voelde ik me ook een keer achtervolgd door een dikke Audi die ik verder ook niet kende. Die reed echt tot voor mijn deur achter me aan. Bleek dat een van de ouders van de Carpool voor de gym van dochter te zijn, die een nieuwe auto had.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Wat ze zeggen, niets, helemaal niets.
Week geleden kwam er een Nederlander bij mij aan de deur, hij had een brief voor mij bij zich, die de post verkeerd bij hem bezorgd had .
Voor , ik denk, 14 / 15 jaar terug heeft mijn vrouw een gesprek met hem gehad in een winkel, ik was dat allang vergeten, mij hij niet, want schijnbaar niets te doen, is hij gaan zoeken waar ik woonde.
Een praatje over en weer, zijn vrouw kwam er ook bij, en die begon mij dringend te verzoeken eens langs te komen om een kopje koffie te  drinken.
In een opwelling heb ik die man uitgenodigd mijn ligfietsen te bekijken in de garage, in de garage dacht ik een verhaal te moeten afsteken, van hoe of wat over ligfietsen en hoe geweldig dat allemmaal is, maar niets, geen woord, keek omhoog naar de constructie v h garagedak, en dat was het, ik voelde me er wat ongemakkelijk bij.
Teruglopend naar de auto, begon hij te klagen over zijn gezondheid, moest rustig aan doen, kan zijn, maar bij aankomst viel me direct op wat een buik die man met zich mee sleepte, zelden zo'n buik gezien, als je dat nog buik mag noemen?
Mij was snel duidelijk, ik heb niets met die man, ga er ook niet koffiedrinken, en een ligfietsmaat zal het nooit worden.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: blokdoorn, PieterTrapt, 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Wat ze zeggen, niets...PlantageBohémien — 08:44 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag met mijn ker...Gideonaut — 08:39 PM
FlooW zit/ligfiets
Met iets langere b...PlantageBohémien — 08:07 PM
wat ze zeggen
Zo voelde ik me ook ...Jeroen S — 07:51 PM
Medeliggers onderweg
Iets voor half 6 dez...Kapitein Bosui — 07:49 PM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Je kunt ze alleen om...Jeroen S — 07:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteren thuis gewer...Jeroen S — 07:40 PM
Nieuw speeltje ?
Edit2: Waar ik me ...365cycle — 06:47 PM
wat ze zeggen
Het feit dat ik niet...365cycle — 06:16 PM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Wat me wel opv...JarnoH — 06:04 PM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Wat me wel opval...Mr wojtas — 05:55 PM
Nieuw speeltje ?
Edit2: Waar ik m...Willeke_IGKT — 01:12 PM
OBT 2025 Groningen
Die heb ik dankzij m...qv-tester — 01:07 PM
Nieuw speeltje ?
Edit2: Waar ik me ...Hardloper — 12:50 PM
wat ze zeggen
Ik had vandaag een...Hardloper — 12:45 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat ik ondanks de zw...Hardloper — 12:35 PM
OBT 2025 Groningen
Hee, dankzij jullie ...365cycle — 11:42 AM