26-May-2022, 02:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-May-2022, 02:45 PM door 365cycle.)
(26-May-2022, 02:14 PM)PietV* schreef: Beste 365cycle,Je reactie is op geen enkele manier van toepassing op wat ik schrijf. Je zou als geen ander moeten weten dat het probleemloos mogelijk is om een voertuig terug te laten keuren tot ieder gewenst gewicht onder de technische maximum massa; daarom is die technische maximum massa ook van de toegestane maximum massa gescheiden op het kenteken.
Om het kort te houden. Het kenteken(bewijs) bepaalt de categorie rijbewijs van de bestuurder voor dat voertuig. Belangrijke wijzigingen aan het voertuig na keuring mogen niet. Dat zijn overtreding van de Regeling voertuigen. Maar veranderen niets aan de categorie rijbewijs voor bestuurder.
Gaat het beladen voertuig ver over de maximum toelaatbare massa, bijvoorbeeld door aanpassing van het veersysteem, dan is dat een overtreding van de Regeling voertuigen.
Na de oorspronkelijke kentekenkeuring kan je dus met een Hummer H2 naar de RDW rijden, of - in het in het voorbeeld genoemde geval - om het voertuig op een Nederlands kenteken te krijgen, terwijl het op dat moment nog voorzien is van een Duits tijdelijk kenteken. Geef je daarbij aan dat je het gekeurd wil hebben voor een toegestane maximum massa van 3500 kg, dan is dat slechts een formaliteit. Tegenwoordig kan het zelfs online, waarbij bij het verhogen van de toegestane maximum massa boven de oude technische maximum massa uiteraard wel bewijs overlegd dient te worden.
(26-May-2022, 01:45 PM)pietandringa schreef: De DGA's die in Tesla's rijden zouden zich diep schamen hiermee voor de dag te komen en met zo'n goedkoop wagentje valt er niets af te trekken hè.Hier moest ik even over nadenken, maar ik ben het er toch niet mee eens. Aangeven dat een ander zich moet schamen omdat die een bepaalde auto rijdt.. mwah, daar wil ik toch verre van weg blijven. Ik ben ook niet heilig, en in 2019/2020 stond ik zélf nog bij de Tesla-dealer voor een proefrit (dan wel met een Model 3, Long Range RWD).
Het besef dat we echt nú iets moeten doen voor het klimaat moet bij een heleboel mensen helaas nog indalen. Die DGA's hebben misschien wat bijzondere kwaliteiten en een hoop financiële mazzel gehad, maar het zijn ook maar mensen. Onzekerheid om wat ze hebben los te laten en een nieuwe wereld na te streven is bij hun vermoedelijk nog veel groter; ze hebben in de "oude wereld" veel meer te verliezen dan de gemiddelde supermarktmedewerker. Ze zijn wél trendgevoelig; aan ons om ze juist te beïnvloeden.
Ik ben zelf vooral blij dat ik op tijd gestopt ben met dat spel.