04-Jul-2022, 08:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Jul-2022, 09:29 AM door Bart Verbeek.)
(04-Jul-2022, 07:28 AM)365cycle schreef: Wel mooi dat je ondanks het verlies van zowel actieradius als snelheid toch blij bent met je aankoop! Hebben ze de sporing wel gechecked bij velomobiel.nl?
Wat betreft die draaicirkel: lijnen rijden is zeker met een Quest wel belangrijk. De meeste haakse fietspadbochten zijn er op niet al te brede banden wel mee te ronden maar dan moet je wel echt buiten-binnen-buiten rijden. Verder: wat schuurgeluiden zijn normaal
Actieradius en snelheid zijn - in geval van nood - nog wel te repareren met elektrische ondersteuning. Maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Er zijn veel problemen die je op verschillende manieren kunt aanpakken die tegenstrijdig lijken. Met het kneden van brood is er een bepaald moment waarop je deeg aan de tafel plakt. Jarenlang heb ik gedacht dat je dat alleen kon oplossen door meer meel toe te voegen. Maar ooit heb ik ontdekt dat je ook meer water kunt toevoegen. Een waterfilm werkt als een soort glijmiddel waardoor het deeg niet meer plakt. Het wordt er ook veel soepeler van en makkelijker te kneden. Het rijst ook beter.
Heel lang geleden, toen ik nog wel eens op de waddenzee viste (ik zou dat nu niet meer over mijn hart kunnen verkrijgen), ontdekte ik dat er een soort wapenwedloop gaande was tussen de lijndikte en het loodgewicht. Als je dikkere lijnen neemt, moet je ook meer lood gebruiken, want de stroming drukt tegen de lijn. En als je meer lood gebruikt, moet je ook dikkere lijnen nemen, anders breken ze. Op een gegeven moment kwamen er sterkere (gevlochten) lijnen op de markt. Door de lijnen dunner te nemen had je minder lood nodig. Uiteindelijk viste ik met slechts 15 gram in de vaargeul waar het hard stroomt. Vroeger gebruikte ik daar 125 gram met ankers voor.
Met vierwielers is er ook zo'n kantelpunt. Ga je zwaarder, dan moet alles dikker en sterker worden. Of je gaat lichter, en dan krijg je een velomobiel.
Mijn lichaam staat nu ook op zo'n kantelpunt. Of ik besluit nu dat ik oud ben en ik vervang alle lichaamsbeweging door apparaten zoals elektrische ondersteuning, scootmobiel en traplift, of ik breng mijn lichaam in conditie en ga weer vegan eten (het mag nu weer van de diëtist). Ik kies voor het laatste.
Of velomobiel naar de sporing gekeken heeft weet ik niet, ze hebben er wel nieuwe banden onder gezet.
Waar ik wel last van heb is van geklapper. In de akoestische ruimte van een velomobiel is dat wel vervelend. Als ik de ketting bewust onder spanning houd heb ik er geen last van. Misschien een kwestie van een tie wrap op de juiste plaats.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan