11-Jul-2022, 10:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jul-2022, 10:50 AM door PietV*.)
Wat is de target? Je rijdt een DF en dat is mogelijk een buitenbeentje. Rijd je een DF met korte of lange stuurplaten. De stuurgeometrie van een velomobiel is complexer dan bij de meeste voertuigen met fusee besturing.
De meeste achterwiel aangedreven voertuigen met fusee besturing en onafhankelijke wielophangingen hebben aan de onderzijde een triangel of driehoek. Dat is een vast punt tussen carrosserie en veerpoot of fusee.
De meeste velomobielen hebben aan de onderzijde een ongelijkzijdige vierhoek die bij het insturen allemaal een hoekverdraaiing hebben. Bij het insturen wordt de onderzijde van de veerpoot verplaatst, het virtueel draaipunt. Daarmee ontstaat ook het Ackermann principe, waardoor in bochten het gewenste uitspoor ontstaat en het binnenste wiel een kleinere cirkel beschrijft dan het buitenste.
Dit alles is gedaan om de wielophanging met het gespaakte wiel in een smalle wielkast op te hangen. Bij een niet gespaakt wiel, zoals de meeste personenauto's, kun je draaipunten kwijt binnen een velg met velgschotel.
Dat virtueel draaipunt is ook bepalend voor de stuurgeometrie. Toespoor, neutraal spoor, uitspoor. Maar het virtueel draaipunt is ook bepalend voor de schuurstraal. Is die positief, dan willen de wielen onder invloed van de rolweerstand naar buiten draaien of negatief en naar binnen draaien. Bijna alle achterwiel aangedreven voertuigen hebben een positieve schuurstraal en een licht toespoor. Onder invloed van schuurstraal en rolweerstand worden de wielen naar buiten gedrukt, alle speling opgeheven en blijft er een zeer klein toespoor over. Dat zorgt voor koersvastheid en minder last van zijwind. Uitspoor wordt ook toegepast op circuits met korte rechte stukken en veel bochten. Stuurt wat scherper in.
En nu de DF. Met welke stuurplaten rijd je nu. Kort of lang.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df
Ik heb de stuurgeometrie van de DF nooit gemeten. Maar met de lange stuurplaten kan het zo maar zijn dat het virtuele draaipunt zodanig naar buiten is verplaatst, dat de schuurstraal van positief naar negatief is gegaan.
Omdat de negatieve wielvlucht, de diagonale stangen van de wielophanging en de negatieve schuurstraal de bestuurde wielen onder invloed van de rolweerstand allemaal dwingen een cirkel naar binnen te beschrijven, kan gering uitspoor de oplossing zijn om de wielen dynamische op het rechte spoor te krijgen.
Neem contact op met Intercitybike wat juist is. Is er nog steeds sprake van een positieve schuurstraal, dan kan neutraal spoor of licht toespoor de oplossing zijn.
https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
De juiste sporing scheelt bandenslijtage en tot wel 3 km/h snelheidsverschil.
De meeste achterwiel aangedreven voertuigen met fusee besturing en onafhankelijke wielophangingen hebben aan de onderzijde een triangel of driehoek. Dat is een vast punt tussen carrosserie en veerpoot of fusee.
De meeste velomobielen hebben aan de onderzijde een ongelijkzijdige vierhoek die bij het insturen allemaal een hoekverdraaiing hebben. Bij het insturen wordt de onderzijde van de veerpoot verplaatst, het virtueel draaipunt. Daarmee ontstaat ook het Ackermann principe, waardoor in bochten het gewenste uitspoor ontstaat en het binnenste wiel een kleinere cirkel beschrijft dan het buitenste.
Dit alles is gedaan om de wielophanging met het gespaakte wiel in een smalle wielkast op te hangen. Bij een niet gespaakt wiel, zoals de meeste personenauto's, kun je draaipunten kwijt binnen een velg met velgschotel.
Dat virtueel draaipunt is ook bepalend voor de stuurgeometrie. Toespoor, neutraal spoor, uitspoor. Maar het virtueel draaipunt is ook bepalend voor de schuurstraal. Is die positief, dan willen de wielen onder invloed van de rolweerstand naar buiten draaien of negatief en naar binnen draaien. Bijna alle achterwiel aangedreven voertuigen hebben een positieve schuurstraal en een licht toespoor. Onder invloed van schuurstraal en rolweerstand worden de wielen naar buiten gedrukt, alle speling opgeheven en blijft er een zeer klein toespoor over. Dat zorgt voor koersvastheid en minder last van zijwind. Uitspoor wordt ook toegepast op circuits met korte rechte stukken en veel bochten. Stuurt wat scherper in.
En nu de DF. Met welke stuurplaten rijd je nu. Kort of lang.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df
Ik heb de stuurgeometrie van de DF nooit gemeten. Maar met de lange stuurplaten kan het zo maar zijn dat het virtuele draaipunt zodanig naar buiten is verplaatst, dat de schuurstraal van positief naar negatief is gegaan.
Omdat de negatieve wielvlucht, de diagonale stangen van de wielophanging en de negatieve schuurstraal de bestuurde wielen onder invloed van de rolweerstand allemaal dwingen een cirkel naar binnen te beschrijven, kan gering uitspoor de oplossing zijn om de wielen dynamische op het rechte spoor te krijgen.
Neem contact op met Intercitybike wat juist is. Is er nog steeds sprake van een positieve schuurstraal, dan kan neutraal spoor of licht toespoor de oplossing zijn.
https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
De juiste sporing scheelt bandenslijtage en tot wel 3 km/h snelheidsverschil.