11-Jul-2022, 02:56 PM
En om het nog vollediger te maken. Onderaan het stuur zit de stuurarm. Ook wel Pitman-arm genoemd, Daaraan zit de beide spoorstangen met een kogelverbinding. Als er wordt ingestuurd en die stuurarm wordt verdraaid, worden beide stuurstangen naar elkaar toe getrokken. Dat ondersteund voor een groot deel het Ackermann principe ter bevordering van het noodzakelijke uitspoor in bochten.
Omdat ik hierover een uitgebreid artikel heb geschreven in Ligfiets& 2021-1, heb ik mijn Alleweder uitvoering getest en als voorbeeld gebruikt voor de foto's.
De sporing statisch onbelast en belast gecontroleerd. Bovendien de rolweerstand gesimuleerd door met spanbanden de wielophangingen te belasten. Dit laatste gaf geen verschil. Waarschijnlijk wordt dit gecompenseerd door het aantrekken van de diagonale wieldraagarmen op de stuurplaten.
Ik kan elk velomobiel controleren op sporing. Met de rei en de centimeter, maar ook met lasermeting. Met lasermeting kun je gelijk zien of er verschil ontstaat in onbelaste en belaste meting. Ik stel de sporing af zittend in de Alleweder. Heb een hulpstuk met linkse en rechtsdraad en kan de sporing traploos op de halve mm nauwkeurig afstellen.
Jan Wijnen van Velomobile World raadt ook een dynamische test als nacontrole aan. Een helling met glad wegdek geeft het grootste verschil in afstand aan m.b.t. de sporing.
Succes.
https://www.youtube.com/watch?v=zQEpjWgfS9c
Omdat ik hierover een uitgebreid artikel heb geschreven in Ligfiets& 2021-1, heb ik mijn Alleweder uitvoering getest en als voorbeeld gebruikt voor de foto's.
De sporing statisch onbelast en belast gecontroleerd. Bovendien de rolweerstand gesimuleerd door met spanbanden de wielophangingen te belasten. Dit laatste gaf geen verschil. Waarschijnlijk wordt dit gecompenseerd door het aantrekken van de diagonale wieldraagarmen op de stuurplaten.
Ik kan elk velomobiel controleren op sporing. Met de rei en de centimeter, maar ook met lasermeting. Met lasermeting kun je gelijk zien of er verschil ontstaat in onbelaste en belaste meting. Ik stel de sporing af zittend in de Alleweder. Heb een hulpstuk met linkse en rechtsdraad en kan de sporing traploos op de halve mm nauwkeurig afstellen.
Jan Wijnen van Velomobile World raadt ook een dynamische test als nacontrole aan. Een helling met glad wegdek geeft het grootste verschil in afstand aan m.b.t. de sporing.
Succes.
https://www.youtube.com/watch?v=zQEpjWgfS9c