12-Jul-2022, 08:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jul-2022, 08:58 AM door PietV*.)
De meeste velomobielen hebben spoorstangarmen, het deel van de stuurplaat dat hoofdzakelijk door de spoorstangen wordt bewogen, van circa 10 cm. Een 20" band heeft afhankelijk van de bandmaat een diameter van circa 48 cm en daarmee een straal van 24 cm. Verhouding lengte spoorstangarm/wielstraal 1 : 2,4.
De spoorstangen hebben rechtse draad en een diameter van 6 mm en een spoed van 1 mm. Elke volle draad in de afstelling is 1 mm lengteverschil. Een halve draai 0,5 mm.
Bij een volle draai van 1 mm zal de achterzijde en de voorzijde van de band zicht 2,4 mm verplaatsen. Dus elke volle draai geeft op beide wielen 2 x 2,4 mm of 4,8 mm verschil vóór en achter op de band gemeten. Een halve draai de helft.
Dat hangt af van het type kogelgewicht. Met kom over de kogel of met bout door het gewricht.
Meer keuze tussen 1,2 of 2,4 mm verstelling is er wel, maar dan moet je gaan compenseren met de dwarse wielophanging of wel de afstelling van de wielvlucht. Dus fijnafstemming is goed mogelijk.
Elk motorvoertuig op de weg heeft spoorstangen met linkse en rechtse draad en kan traploos de sporing zowel rechts als links afstelling. Hierdoor krijg je het stuurwiel in de auto altijd in de midden bij rechtuit rijden.
Ik heb het hulpstuk met rechtse- en linkse draad van Peter de Rond. Eén van de spoorstang inkorten en monteren. Afstellen op de halve millimeter nauwkeurig is nu mogelijk.
http://pdrond.blogspot.com/2013/08/spori...obiel.html
Voor de rolweerstand kom je zonder hulpstuk goed in de buurt. Zeker als een halve draai op de spoorstang mogelijk is.
Ik vind het hulpstuk erg fijn. De lasers op de wielen en zittend in de Alleweder de sporing afstelling.
Over belast of onbelast is veel discussie geweest. De Alleweder en de WAW stonden bekend als belast te meten. De overige schijnen onbelast en belast binnen de marge te vallen. Maar wat is de marge? Over licht uit- , parallel- of toespoor blijft ook discussie over. Alles heeft z'n vóór en nadelen. Personenauto's hebben zelfs toespoor op de achterwielen. Om ze koersvast te houden. Ik heb mijn auto laten uitlijnen bij een specialist. Die krijgt ook de auto's van merkdealers waar ze niet uitkomen. Je merk het verschil. Handen van het stuur, het blijft rechtuit gaan.
En het spaart vooral de banden en daar gaat die onderwerp over. Mogelijk ook lekke banden. Of een band rolt of ook nog wringt over het wegdek kan het verschil maken.
De spoorstangen hebben rechtse draad en een diameter van 6 mm en een spoed van 1 mm. Elke volle draad in de afstelling is 1 mm lengteverschil. Een halve draai 0,5 mm.
Bij een volle draai van 1 mm zal de achterzijde en de voorzijde van de band zicht 2,4 mm verplaatsen. Dus elke volle draai geeft op beide wielen 2 x 2,4 mm of 4,8 mm verschil vóór en achter op de band gemeten. Een halve draai de helft.
Dat hangt af van het type kogelgewicht. Met kom over de kogel of met bout door het gewricht.
Meer keuze tussen 1,2 of 2,4 mm verstelling is er wel, maar dan moet je gaan compenseren met de dwarse wielophanging of wel de afstelling van de wielvlucht. Dus fijnafstemming is goed mogelijk.
Elk motorvoertuig op de weg heeft spoorstangen met linkse en rechtse draad en kan traploos de sporing zowel rechts als links afstelling. Hierdoor krijg je het stuurwiel in de auto altijd in de midden bij rechtuit rijden.
Ik heb het hulpstuk met rechtse- en linkse draad van Peter de Rond. Eén van de spoorstang inkorten en monteren. Afstellen op de halve millimeter nauwkeurig is nu mogelijk.
http://pdrond.blogspot.com/2013/08/spori...obiel.html
Voor de rolweerstand kom je zonder hulpstuk goed in de buurt. Zeker als een halve draai op de spoorstang mogelijk is.
Ik vind het hulpstuk erg fijn. De lasers op de wielen en zittend in de Alleweder de sporing afstelling.
(11-Jul-2022, 11:29 PM)mvdriel schreef: Mijn DF #257 (van september 2021) heeft lange stuurplaten. Naar mijn inzicht heeft deze nog steeds een positieve schuurstraal, maar ik laat dit graag door een deskundige dubbelchecken. @PietV Mag ik hiervoor een keer langs (Zeewolde?) rijden? Ik ben namelijk ook wel benieuwd naar de heel nauwkeurige meting van de sporing. Ik ben van plan om deze week de fijnafstelling op mijn DF te monteren, dus daarna lijkt me het ideale moment.Je kunt altijd even aan komen voor een dubbelcheck. De schuurstraal is vaak maar klein. Circa een centimeter voor die kleine wielen. Of de DF met lange stuurplaten nog een positieve schuurstraal heeft kun je checken door met één wiel een wat rulle berm te nemen. Trek het stuur richting berm dan is die positief. Blijf die neutraal dan is de schuurstraal zeer klein of negatief.
Over belast of onbelast is veel discussie geweest. De Alleweder en de WAW stonden bekend als belast te meten. De overige schijnen onbelast en belast binnen de marge te vallen. Maar wat is de marge? Over licht uit- , parallel- of toespoor blijft ook discussie over. Alles heeft z'n vóór en nadelen. Personenauto's hebben zelfs toespoor op de achterwielen. Om ze koersvast te houden. Ik heb mijn auto laten uitlijnen bij een specialist. Die krijgt ook de auto's van merkdealers waar ze niet uitkomen. Je merk het verschil. Handen van het stuur, het blijft rechtuit gaan.
En het spaart vooral de banden en daar gaat die onderwerp over. Mogelijk ook lekke banden. Of een band rolt of ook nog wringt over het wegdek kan het verschil maken.