13-Jul-2022, 10:02 AM
(12-Jul-2022, 06:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Hoe monteer je een fijnafstelling en wat bedoel je daar precies mee?
Voor de fijnafstelling heb ik een spannerhuis uit de categorie bootaccessoires liggen. Met, zoals PietV al beschreef, als doel om de lengte van de stuurstang (en dus de sporing) traploos te kunnen aanpassen. Deze is wel van RVS maar ook langer dan die van Peter de Rond, dus ik moet nog bekijken of de montage goed gaat en vooral ook of het aandraaien van de borgmoer aan de binnenzijde na montage nog lukt.
(12-Jul-2022, 08:08 AM)PietV* schreef: De meeste velomobielen hebben spoorstangarmen, het deel van de stuurplaat dat hoofdzakelijk door de spoorstangen wordt bewogen, van circa 10 cm. Een 20" band heeft afhankelijk van de bandmaat een diameter van circa 48 cm en daarmee een straal van 24 cm. Verhouding lengte spoorstangarm/wielstraal 1 : 2,4.
De spoorstangen hebben rechtse draad en een diameter van 6 mm en een spoed van 1 mm. Elke volle draad in de afstelling is 1 mm lengteverschil. Een halve draai 0,5 mm.
Bij een volle draai van 1 mm zal de achterzijde en de voorzijde van de band zicht 2,4 mm verplaatsen. Dus elke volle draai geeft op beide wielen 2 x 2,4 mm of 4,8 mm verschil vóór en achter op de band gemeten. Een halve draai de helft.
Dat hangt af van het type kogelgewicht. Met kom over de kogel of met bout door het gewricht.
De aluminium stelbok uit Dronten meet (zonder verhoging) niet op 24 cm hoogte, maar op een lager punt. Ik gok dat de afstand tussen het voorste en het achterste meetpunt daar minder dan 40 cm is. Dan heb je het toch over een verschil van meer dan 20%. Dus inderdaad goed om niet alleen de sporing te meten maar ook mee te nemen over welke afstand dit is. En met het oog op de nauwkeurigheid bij voorkeur over een zo groot mogelijke afstand. Eenduidiger is het om de hoek tussen de wielen te berekenen, maar dat maakt het niet eenvoudiger.
(12-Jul-2022, 08:08 AM)PietV* schreef: Je kunt altijd even aan komen voor een dubbelcheck. De schuurstraal is vaak maar klein. Circa een centimeter voor die kleine wielen. Of de DF met lange stuurplaten nog een positieve schuurstraal heeft kun je checken door met één wiel een wat rulle berm te nemen. Trek het stuur richting berm dan is die positief. Blijf die neutraal dan is de schuurstraal zeer klein of negatief.Dan ben ik er nog zekerder van dat de schuurstraal positief is, want bij mul zand sta ik zo dwars richting het mulle zand. Desalniettemin kom ik na het monteren van de fijnafstelling graag een keer langs voor een super nauwkeurige meting van de sporing. @PietV Dank voor het aanbod!