22-Aug-2022, 11:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Aug-2022, 11:52 PM door Lopopodium.)
(29-Jun-2022, 04:00 PM)Lopopodium schreef:(29-Jun-2022, 09:22 AM)Frutsel schreef: Als het zo lees mag je blij zijn dat er überhaupt nog wat vaart: https://wos.nl/nieuws/artikel/nieuwe-vee...maasvlakte
Gezien de verdere artikelen hier, begrijp ik nu waarom de boot helemaal naar Futureland gaat. Daar heeft men blijkbaar grote plannen mee waar de boot een rol bij moet spelen.
Fast Ferry, zegt u? Dan kent u de waterbus tussen Rotterdam en Dordrecht niet. Die heb ik vast wel eens genomen de afgelopen vijftien jaar, maar nog nooit helemaal van het begin (Rotterdam, bij de Erasmusbrug) tot het eind (Dordrecht, bij de Merwedekade). Deze waterbus ging op sommige momenten toch wel een heel stuk sneller dan de Fast Ferry. De Fast Ferry klokte meestal rond de 30 km/uur, terwijl de waterbus geregeld rond de 40 km/uur vaarde. Toch een mooie belevenis en maakt het verlies van de Fast Ferry voor mij toch wel een beetje goed.
Eerst van Den Haag naar Rotterdam gefietst, en daarna vanuit Dordrecht naar Zevenbergen, Geertruidenberg, Werkendam, Capelle a/d IJssel en Berkel en Rodenrijs weer terug naar Den Haag. Ik heb de ongeveer 25 kilometer van hartje Rotterdam tot hartje Dordrecht dat ik door de waterbus niet hoefde te fietsen gebruikt om eens wat meer richting het zuidoosten af te dwalen dan ik normaal had kunnen doen in een rondje heen en weer. Het werd in totaal een rondje van 181 kilometer. En doordat ik op een gegeven moment door mijn 3,6 liter meegenomen water heen was, heb ik mijzelf op de laatste veertig kilometer op rantsoen gezet. Ik kwam prima thuis aan, maar was wel uitgedroogd. Zonder water wat eten is ook niet verstandig, dus het eten heb ik ook even gelaten. Een kom havermout vooraf, en tijdens de tocht zelf twee dubbele boterhammen (noot: het was wel zelfgebakken brood, dus verre van luchtig zoals supermarktbrood) waren genoeg voor de afstand. Niet ideaal, maar ik kwam er thuis mee zonder hongerklop of honger.
Wat dingen vielen mij op:
Als eerste een van de meest gevaarlijke fietsobstakels die ik tot nu toe tegengekomen ben in al mijn fietstochten: dit leuke slaghekwerk iets ten zuiden van Dordrecht (https://www.google.com/maps/@51.765906,4...384!8i8192). In totaal hangt er meer slagboom boven het pad dan er ruimte is om er tussendoor te fietsen. Dat is schrikken als je rechts van het paadje komt op gewone fietssnelheid! Iets verderop had men gedacht een tweede exemplaar te moeten plaatsen. Ik ben benieuwd hoeveel nare ongelukken dat al opgebracht moet hebben.
Verder een bevestiging dat fietspaden in Brabant op een hoop plekken echt vreselijk slecht zijn. Op de Koekoeksedijk ten noorden van Zevenbergen was het pad zo enorm slecht, dat ik uit chagrijnigheid bij de eerste kans dat ik had maar op de geasfalteerde weg ben gaan fietsen. Die auto achter me had dan maar pech tot Zevenbergen zelf, een halve kilometer later. Uitgezonderd oost-Brabant (Uden / Oss / Nijmegen) heb ik alleen maar slechte ervaringen met Brabantse fietspaden.
Ik had enorme pech bij de veerboot in Werkendam. Die miste ik met een halve minuut. Zag deze voor mijn neus wegvaren. Helaas ging deze maar eens per half uur, dus een half uur gewacht. Dat was een duur half uurtje, want in Oudekerk a/d IJssel miste ik daardoor juist de laatste afvaart van de veerboot met tien minuten. Dus een omweg via Gouda of Capelle a/d IJssel was noodzakelijk (het werd de laatste). Toch weer extra kilometers terwijl ik op dat moment al op waterrantsoen zat en precies juist dat ene stukje aan de overkant van Oudekerk dat ik wilde fietsen (en heel gericht ingepland had in mijn tocht) kon ik daardoor niet fietsen als ik niet bereid was een kilometer of tien / vijftien extra af te leggen. Die vrijheid had ik helaas niet meer.
Oftwel, het was in ieder geval een fietsavontuur te noemen vandaag...