23-Aug-2022, 09:25 AM
(22-Aug-2022, 11:22 PM)365cycle schreef: Mijn spiersnelheid op de snelste ritten in de Milan is - ondanks de gunstiger heuphoek en veel betere positie om adem te halen (schouders ontspannen naar achteren, handen hangend op het stuur, hoofd achterover in de hoofdsteun) - dus lager dan die van de heren topsporters. En dat klopt ook, want mijn conditie is goed, maar zeker niet op topsportniveau, en het zou weleens goed kunnen dat mijn spieren zwaarder zijn; ik ben vooral goed in knalhard wegrijden.De heuphoek en daarmee verbonden de kniehoek die je fietsend maakt wordt bepaald door de cranklengte.
Zou ik een lagere cadans gaan rijden, dan daalt mijn hartslag, maar kan ik dit vermogen helemaal niet leveren. Ik rijd best vaak rond de 200 W (op kruissnelheid), cadans is dan meestal 90~95 rpm, en misschien dat ik 250-270W ook nog wel zou kunnen trappen, maar als ik daar boven ga verzuren m'n benen al snel. Sterker nog: Gedurende lange ritten daalt mijn cadans vaak naarmate ik langer rijd. Ik kom dus steeds dichter bij die verzuringsgrens, omdat ik naarmate ik langer rijd de hoge cadans niet meer kan volhouden.
Ik - en met mij heel veel andere sportieve fietsers - kunnen niet anders dan een redelijk hoge cadans rijden om een hoog vermogen te leveren. Uitzondering op de regel zijn die superefficiënt gebouwde slanke dames en heren met bergen type 1 spiervezel; het is net of hun spieren makkelijker afvalstoffen afvoeren.
De verhoudingen spiertype 1, type 2a en 2b worden vanaf de conceptie bepaald. Je kunt voor je geboorte nog wat trainen als mama het prettig vindt. Je kunt nu nog die verhouding wat aanpassen door specifieke training. Ik hou het als 74 jarige nog steeds bij. Die spiervezels type 1. Zoals wij schrijven: super efficiënt, bijna onvermoeibaar en gebruiken bijna alles als brandstof. Glucose, vetzuren en zelfs melkzuur. Melkzuur en afvalstof van vezeltype 2a en 2b, is prima oplosbaar, snel af te voeren en te gebruiken voor vezeltype 1. Type 2a en 2b draaien alleen op glucose, raken snel vermoeid en vormen bij zware belasting melkzuur. Een zeer inefficiënte verkwisting van brandstof.
Dat je wat sneller verzuurd komt mede door onvoldoende training van vezeltype 1 en een vrij hoge cadans.
Wat meer op koppel trainen en mogelijk wat minder op vermogen doet al wonderen.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8744258/