10-Nov-2017, 08:56 PM
(10-Nov-2017, 02:56 PM)Wim -de roetsende schreef: Een tijdje terug ging het in dit draadje over of het wel of niet zinvol is om op een roeifiets volledig te strekken.Een mooie reportage van Joep Auwerda. Enthousiast schrijver over roeifietsen. Maar met respect deel ik zijn mening niet.
Ik heb een leuke tekst gevonden over dit aspect:
Het gaat uiteraard vooral om deze zin:
Vooral de versnelling die ze op het laatst van de slag weten te maken is jaloersmakend. Dat hupje.
De reden is dat de snelheid van de slede en de stuurstang het groots is ongeveer halverwege tot driekwart van de slag. Dat heeft te maken met de variabele transmissie van de snek. Naarmate de snaar afrolt wordt het verzet zwaarder.
Om die reden zie ik geen versnelling in de laatste deel in de slag met de slede en zeker geen hupje. De stuurstang gaat wel op het einde van de slag wat sneller, maar dat het te maken met de rotatiehoek.
Het verschil in strekken van de benen of volledig strekken levert geen vermogenswinst op, omdat het geen beenlengteverschil oplevert. Alleen wat moeilijker intrekken van de benen. Deze week weer ruim 2 uur geroeid op de Concept2, met gestrekte en volledige strekte benen. Nauwelijks verschil in vermogen. Volledig gestrekt iets minder.
Neem de proef op de som. Ga tegen een wand staan het volledig gestrekte benen en trek de knieën 4 cm van de wand.