06-Sep-2022, 03:50 PM
(05-Sep-2022, 09:05 AM)Roepers schreef: Dat klopt.
Daarom fiets ik zo graag. Ik gebruik de fiets ook voor afstanden waarbij anderen de auto gebruiken Vaak fiets ik over binnenweggetjes en fietspaden. Ook maak ik een omweg als die mooier is dan de kortste weg. Zelfs al gaat die over een smal fietspad en moet ik het bergverzet gebruiken om een hoogholtje (Gronings woord, Friese term is Heechhout ) te gebruiken.
Soms gaat de tocht langs oude wegen, bijvoorbeeld trekpaden langs kanalen waar scheepsjagers de schepen voorttrokken. In mijn verbeelding zie ik dan een glimp van dat verleden. Ik ben ervan overtuigd dat er niet alleen vooruitgang is, maar dat er ook verlies is. Dat vroegere generaties waardevolle ervaringen opdeden, die wij niet meer kunnen hebben door onder andere de voortgang van de techniek. Denk maar aan de tijd dat mensen gewoon over straat konden wandelen zonder voor hun leven te vrezen. Het leven was ook trager. Door te fietsen beleef ik iets van dat tragere leven van vroeger, al gaat mijn ligfiets in vergelijking met vroeger toch behoorlijk snel.
Door de documenten uit vroeger tijd kunnen we toch nog een glimp opvangen daarvan. Denk aan die oude zwart-wit foto's die ons een hele andere tijd tonen dan de onze. Heel blij met die oude foto's. Mijn analoge zwart-wit foto's verwijzen daarnaar.
Groet
Ik herken dat wel. Omdat ik mijn tijd zo ver vooruit ben, heb ik altijd het gevoel in het verleden te leven. Vandaar ook dat ik overal designfouten zie. Ik kijk daar met een nostalgische blik naar. Romantisch ben ik nou niet zo indirect. Tot groot verdriet van mijn vrouw.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan