21-Sep-2022, 04:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2022, 04:36 PM door 365cycle.)
(21-Sep-2022, 02:18 PM)emgaron schreef: Dat is niet hetzelfde als "bestaat niet". En als ik er met de auto 30 zou rijden vanwege dat bord ga ik het met de VM ook doen - alles andere zou behoorlijk hypokriet zijn.Een rechter zal een normale boete altijd laten schieten. Je valt dan dus terug op artikel 5 WVW en da's niet grappig.
En nee, ik ben het ook niet geheel eens met je stelling. Met de auto breng je een hoop meer kinetische energie mee dan je met je velomobiel ooit zal doen. Alle verhalen over de betere remmen van een auto ten spijt is het me ook al 2x gelukt om niet gevaarlijk dicht bij een vol in de ABS remmende moderne auto te komen, ondanks dat we vanaf dezelfde snelheid kwamen.
Blijft over: De uitwerking van het voertuig op je omgeving, en de situatie ter plekke.
Ik rijd momenteel best regelmatig in Nieuwegein, de weg waar ik over moet is voor een belangrijk deel ingericht als 50-weg. Het is er breed, er liggen wel verhoogde kruispunten maar ik denk dat ik er met 70 overheen kan zonder dat er een wieltje los komt, er is een gescheiden fietsstrook (die wél link is, want vanaf de fietsstrook is het overzicht een stuk minder, en automobilisten lijken daar ook te vinden dat je gewoon rechtsaf mag slaan als er een fietser schuin achter of naast je zit). De limiet is er echter 30.
Rijd ik er met de auto? Dan houd ik me aan de regels en heb ik zéker geen zin in een bekeuring, ook al vind ik eigenlijk ook dat het niet echt onverantwoord is om er 5 of 10 km/h sneller te rijden. De snelheidsbegrenzer gaat dan op 31 echte km/h en ik tokkel op m'n gemakje door de wijk. Dat veroorzaakt in dat soort gebieden regelmatig frustratie; de laatste keer was ik er met een Peugeot E-208 en zag ik de bestuurder achter me zenuwachtig slingeren om mij duidelijk te maken dat ik door moest rijden. Lekker boeiend, ik mag niet harder. Parkeer hem er desnoods achterin. Het ding weegt 1500 kg, kan prima tegen een stootje en hij is tóch niet van mij.
Met de velomobiel is dat anders; ook al rijd ik er 60, dan veroorzaak ik bij sommige mensen nog frustratie omdat ik op de weg rijd. Daarnaast kan zo'n bumperklever bij mij als velonaut een hoop meer kwaad doen dan dat ze bij zo'n Peugeotje kunnen. Ik kies dan dus eieren voor m'n geld; het risico op een bekeuring is bij 40 km/h nihil, de kans op een aanrijding is kleiner dan met de auto (want om de meeste obstakels kan ik heen sturen), het is goed voor m'n eigen veiligheid en het schiet nog lekker op ook.
Naast dit alles is er nog m'n standpunt m.b.t. routes: Een automobilist kan ook over de snelweg. Voor mij is dit een onderdeel van mijn route naar de klant; er is geen betere snelfietsroute. Ik verwacht niet dat men rekening houdt met velonauten, echt niet. Daarvoor zijn we gewoon met te weinig. Maar dat er geen alternatief is (of binnen afzienbare tijd komt) waar met een speed pedelec veilig 45 km/h gereden kan en mag worden vind ik persoonlijk niet kunnen in deze tijd.