03-Oct-2022, 09:56 AM
(01-Oct-2022, 10:55 PM)ZoefZoef schreef: Eén terugtraprem is effectiever dan menig andere rem bij nat weer.Velgremmen hebben inderdaad een heel rondje van twee meter nodig voor ze een beetje remkracht geven als het nat is.
De gemiddelds fietser rijdt ook niet zo hard dat ie twrr remmen nodig heeft, dus wat er belachelijk is aan een terugtraprem is mij onduidelijk.
Geen idee of een terugtraprem op een ligfiets anders is dan bij een normale fiets . Die ene flevobike als uitzondering met terugtraprem heb ik nog nooit bereden.
De tekortkomingen van de terugtraprem:
* Hij remt alleen het wiel waar je niet behoorlijk op remmen kan. (Tenzij je voorwielaandrijving hebt)
* Je kan alleen remmen als je cranks min-of-meer horizontaal staan. (voor een ligger: verticaal) In het slechtste geval moet je dus drie meter doortrappen voor je kan beginnen met remmen.
* Hij heeft vrijwel geen koelvermogen
* Hij is slecht te moduleren
* Hij is kwetsbaar doordat enkele essentiële onderdelen (schroefje, moertje en plaatje om de liggende vork) vrijwel zonder uitzondering in belabberde kwaliteit zijn uitgevoerd
* Kettingbreuk = rem weg
Met het belachelijke bedoelde ik (maar ik weet dat ik dat niet schreef) eigenlijk meer de wetgeving, die stelt dat je twee remmen moet hebben als ze handbediend zijn maar de terugtraprem, met al zijn tekortkomingen, als enige rem ook als voldoende ziet.
(01-Oct-2022, 11:57 PM)ZoefZoef schreef: Ik kwam van links, en het was nattig. Wil de auto voorrang verlenen, maar remkabeltje brak ter hoogte van het tonnetje. Toen had ik nog maar één rem. En een remblokje op een velrem met nat weer remt niet bepaald lekker dus ik werd geschept door de auto.Dit verhaal illustreert vooral dat je blij bent met een tweede rem.
Als die rem een terugtraprem had geweest, had ik niet over de motorkap van de Fiat tipo gevlogen.
Dat je met enkel een terugtraprem geen aanrijding had gehad is een aanname die voor discussie vatbaar is. Een goed afgedichte (op zich een zeldzaamheid) terugtraprem heeft inderdaad geen last van een nat remoppervlak maar blokkeert waarschijnlijk door de slechte moduleerbaarheid, het remmen van het verkeerde wiel en de natte weg, wel direct je achterwiel waardoor je dwars in plaats van frontaal over de auto vliegt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course