04-Oct-2022, 08:38 PM
Duitsers hebben een gedoogbeleid wat betreft het gebruik van fietspaden. Dat is vrij complex. Voor buitenlanders lastig te begrijpen. Ik heb in de bebouwde kom gewoon moeite om het fietspad en de stoep te onderscheiden, en ik weet dat je niet op de stoep mag fietsen. Ook niet in Duitsland, tenzij je een kind tot 8 jaar bent, dan moet je op de stoep fietsen. Maar goed in twijfelgevallen ben ik heel voorzichtig, als het er als een stoep uitziet, betegeld is, dan mijd ik het maar.
Ja, zo'n fietstekentje met Frei, betekent dat je mag kiezen. Frei=Vrij
Verdere redenen die soms bruikbaar geacht werden om een fietspad wegens "unzumutbar" niet te gebruiken; gaten in de weg, te smal, geblokkeerd door geparkeerde auto's e.d. Aan de andere kant wordt je als fietser geacht om heel erg voorzichtig te zijn met voetgangers op gedeelde paden. Wordt dat een botsing, dan heb jij het gedaan. Kortom nog een reden om dergelijke fietspaden te mijden. Ook in Duitsland mag oom agent je naar het fietspad verwijzen. Is me nog nooit gebeurd, staande houden ook niet. Hier in de regio, rondom Kleef rijden meerdere Duitse Velomobilisten, waarvan er sommige dagelijks behoorlijke afstanden rijden. ( en vast niet alleen op het fietspad)
Dat kan in Nederland ook wel, daar volgt dan erg vaak een toeteractie van een voorbijkomende automobilist op.
Mijn lampjes hebben allemaal een lens die het licht naar beneden stuwt conform de Duitse regelgeving. Heb vandaag het kleine 1,5 watt lampje wat naar beneden gesteld, ik vermoed dat die het was, en niet het 5 watt broertje ernaast. Mijn tegenliggers in hun auto hadden beduidend meer wattjes bij de hand,
Verders ben ik vandaag blij omdat heel misschien aan het eind van de week die gasten van het kabels leggen klaar zijn en ik weer normaal naar mijn werk kan fietsen. Het normale fietspad is afgesloten en op de 80 km weg wil ik niet, op het achterafweggetje zijn ze dan ook maar aan het spitten en blijft er nog ongeveer een meter over. Fijn als je een tegenligger hebt. Maar goed, het schiet op.
Ja, zo'n fietstekentje met Frei, betekent dat je mag kiezen. Frei=Vrij
Verdere redenen die soms bruikbaar geacht werden om een fietspad wegens "unzumutbar" niet te gebruiken; gaten in de weg, te smal, geblokkeerd door geparkeerde auto's e.d. Aan de andere kant wordt je als fietser geacht om heel erg voorzichtig te zijn met voetgangers op gedeelde paden. Wordt dat een botsing, dan heb jij het gedaan. Kortom nog een reden om dergelijke fietspaden te mijden. Ook in Duitsland mag oom agent je naar het fietspad verwijzen. Is me nog nooit gebeurd, staande houden ook niet. Hier in de regio, rondom Kleef rijden meerdere Duitse Velomobilisten, waarvan er sommige dagelijks behoorlijke afstanden rijden. ( en vast niet alleen op het fietspad)
Dat kan in Nederland ook wel, daar volgt dan erg vaak een toeteractie van een voorbijkomende automobilist op.
Mijn lampjes hebben allemaal een lens die het licht naar beneden stuwt conform de Duitse regelgeving. Heb vandaag het kleine 1,5 watt lampje wat naar beneden gesteld, ik vermoed dat die het was, en niet het 5 watt broertje ernaast. Mijn tegenliggers in hun auto hadden beduidend meer wattjes bij de hand,
Verders ben ik vandaag blij omdat heel misschien aan het eind van de week die gasten van het kabels leggen klaar zijn en ik weer normaal naar mijn werk kan fietsen. Het normale fietspad is afgesloten en op de 80 km weg wil ik niet, op het achterafweggetje zijn ze dan ook maar aan het spitten en blijft er nog ongeveer een meter over. Fijn als je een tegenligger hebt. Maar goed, het schiet op.