21-Oct-2022, 07:02 PM
(21-Oct-2022, 09:54 AM)PietV* schreef: Martin,
Voor de duidelijkheid.
Het internationaal VN verdrag
Verdrag nopens het wegverkeer, Genève, 19-09-1949
Geldend van 19-10-1952 t/m heden
Artikel 4 Verdrag van Genève
„motorrijtuig”: ieder voertuig, voorzien van een mechanisch voortbewegingsmiddel en gewoonlijk gebruikt voor het vervoer van personen of goederen langs de weg, voor zover niet rijdend langs spoorstaven of verbonden met een electrische geleiding. Staten, door Bijlage I gebonden, zonderen van deze omschrijving uit rijwielen, uitgerust met een hulpmotor van de soort, als in die Bijlage omschreven;
Bijlage 1. Aanvullende bepaling betreffende de begripsomschrijving voor motorrijtuigen en rijwielen
Rijwielen, uitgerust met een hulpmotor in de vorm van een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 (3.05 kubieke inch), worden niet als motorrijtuigen aangemerkt, mits zij overigens voorzover betreft hun bouw de voor rijwielen normale eigenschappen bezitten.
O.a. Tsjechoslowakije heeft dit Verdrag ondertekend.
Maar de techniek heeft van 1952 niet stil gestaan. Daarop zijn diverse EG verordeningen van toepassing.
Zowel de VN verdragen als de EG verordeningen staan boven de nationale wetgevingen in de aangesloten Lidstaten, tenzij bij de invoering van die regels op nationaal niveau een uitzondering of voorbehoud is gemaakt.
Tsjechië maakt deel uit van de EG.
Nederlandse en Europese wetgeving elektrische fietsen
De fiets met elektrische trapondersteuning, hierna genoemd EPAC (Electrically Power Assisted Cycle), wordt volgens de bepalingen in de EG Richtlijn 2002/24 over bromfietsen voor de Wegenverkeerswet in Nederland beschouwd als een fiets mits het vermogen van de elektromotor niet meer bedraagt dan 0,25 kW en de maximumsnelheid niet meer is dan 25 km per uur. Dus een snorfiets die wettelijk als fiets wordt beschouwd.
Is dat niet het geval, dan wordt de EPAC gezien als een bromfiets en moet dan een Europese Type Goedkeuring (ETG) hebben volgens Kaderverordening 168/2013 (de opvolger van Kaderrichtlijn 2002/24
Dan moet de fiets voldoen aan de eisen van de bromfiets (45) met een gele bromfietskentekenplaat. Dat is inclusief de factor 4. Trapkracht : elektrische ondersteuning van 1 : 4.
https://www.raivereniging.nl/artikel/dos...eving.html
https://www.raivereniging.nl/dossiers/speed-pedelec
Piet, deze discussie hebben we al eerder gehad, dit loopt uit op gelijk willen hebben, een paar dingen haal ik er even uit, Je noemt Tsjechoslowakije, die staat bestaat sinds begin jaren negentig niet meer, Tsjechië, waar het Böhmerwald onder valt, is 2006 toegetreden tot de E.U. , na onderhandeling over allerhande uitzonderingen, zonder kennis over die verhandelingen kun je niets zeggen over Tsjechische wetten.
De E.U. geeft vaak richtlijnen af, dat zijn geen wetten, staten kunnen die richtlijnen, invoeren, voor zich uitschuiven, of wijzigen/ aanpassen aan hun wetgeving, van daar ontstaan er grote verschillen wat wel en niet mag, voorbeeld, in Duitsland moet een fiets remmen hebben op twee wielen, in Nederland op één wiel, in Tsjechië ook, hier rijden nog steeds mensen rond met maar één rem.
Het enige wat hout snijd is de 25 km regeling, wie mijn bijdragen wat vaker leest, weet dat ik niet opzoek ben naar snelheid.
Hiermee sluit ik dit kapitel , ik heb met Nederlandse wetten niets van doen.