(21-Oct-2022, 10:55 PM)Martin van Mourik schreef: Die opmerking dat de elektromotoren..
Zoek op nominaal vermogen. In NL (en DE en BE) mag het nominaal vermogen maximaal 250W zijn.
Vandaar dat een land zoals Zwitserland (of Oostenrijk, laat ik even in het midden) geen nominaal maar piek vermogen als maximum hanteert.
(21-Oct-2022, 10:55 PM)Martin van Mourik schreef: Die langzame electrische scooters zonder trappers en superbrede banden die ik hier soms zie rondrijden in natuurgebieden hebben geen kentekens, en dat verbaast me. Ik had verwacht dat ze in Nederland in de categorie snorfiets vallen en dus een blauw kenteken moeten hebben.
Moeten ze ook. Tenzij ze op privé terrein rijden. Zover ik me herinner zie ik ze hier allemaal met blauwe platen rond rijden.
Vanaf 1 januari geldt ook een helmplicht.
(21-Oct-2022, 10:55 PM)Martin van Mourik schreef: Als die norm specifiek op pedelecs (kentekenplicht, ondersteuning tot 45 km/u) van toepassing is, lijkt het me wel zinnig.
Als het echt voor elektrische fietsen geldt, dan snap ik het niet.
Pedelecs is tot 25 km/u. In de volksmond onterecht ebikes genoemd. Elektrische fietsen ie ebikes hebben geen trappers.
Dat zijn onder andere die 'langzame dingen met brede banden' waar je over verteld.
Speed pedelecs is tot 45 km/u
Voor speed pedelecs geldt ook maximaal - nominaal - vermogen.
En ja, je verwarring is begrijpelijk heel logisch.
Edit: tekst iets gecorrigeerd.